Discussie: Securitisatie
Los bericht bekijken
Oud 15 maart 2012, 09:13   #1
GuillaumeR
Vreemdeling

Standaard Securitisatie

Voor mijn eindwerk (op de middelbare school) heb ik het onderwerp van de bankencrisis genomen. Hierbij is één van mijn oorzaken securitisatie.

Dit heb ik als volgt geschreven:

Citaat:
Securitisatie is iets heel eenvoudigs, dat tot heel complexe gevolgen leidt. Securisatie is een financiële innovatie die erin bestaat leningen te bundelen en verder op te delen.
Een eenvoudig voorbeeld van een effect (dit is het product dat men heeft als resultaat van securitisatie) is het samenvoegen van twee hypotheken. Deze hebben dan geen actief beheer meer nodig en kunnen gemakkelijk worden doorverkocht aan een investeerder. De hypotheekafnemer betaalt dan rechtstreeks aan de nieuwe eigenaar van het effect.
Deze zogenaamde pakketten werden dan doorverkocht zodanig dat de leningen verhandelbare effecten werden. Dit heeft als voordeel dat er zo relatief gelijksoortige financiële producten ontstaan, met een duidelijk risico. Zo moeten de kopers hun hoofd niet breken over wat voor soort lening ze precies kopen en wat het gevaar is van die lening.
Risicovolle hypotheken, obligaties, leningen,… werden steeds verder opgedeeld en gebundeld om te verkopen. Uiteindelijk verdwijnen ze van de balans van de banken en kunnen ze zich ontdoen van het risico dat een klant een lening niet kan afbetalen. Met de opbrengst van de verkoop van de pakketten worden weer nieuwe leningen worden verstrekt, die op hun beurt weer worden herverpakt een doorverkocht. Dit heeft als gevolg dat de risico’s niet langer transparant zijn en dat de prijs van de risico’s de werkelijke waarde niet weer geeft.
Is dit goed uitgelegd, of wat moet ik er aan veranderen?

Dank bij voorbaat,
Guillaume
GuillaumeR is offline   Met citaat antwoorden