Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok
Het ging over godsdienstonderwijs.
Godsdienstonderwijs op school valt niet onder vrije meningsuiting.
Je gedacht zeggen over je/een godsdienst valt wel onder vrije meningsuiting.
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul
mij gaat het over godsdienstbelevenis en blindelings regels van de godsdienst implementeren in de seculiere wereld
|
Volgens artisjok kan je godsdienstonderwijs geven zonder je gedachten uit te spreken. Dat kan inderdaad als je alleen de koran hardop voorleest en als je vragen behandelt zoals in de link van mijn handtekening. En ik ben met haar eens dat men achter een tekst in een religieus geschrift geen gedachten moet zoeken. Want dan klopt er geen bal van. Dus ik geef toe dat je godsdienst onderwijs kan geven zonder een eigen mening te uiten.
In bijvoorbeeld Nederland en de VS wordt voor zo ver mij bekend godsdienstonderwijs gegeven met een visie op meerdere godsdiensten en/of kritiek op de moderne maatschappij er naast. Zoiets was ook de begrepen in de klassieke of fundamentele grondrechten. Namelijk:
Citaat:
Klassieke grondrechten
Klassieke grondrechten verschillen van de sociale grondrechten. De klassieke grondrechten worden al lange tijd verdedigd in een traditie die teruggaat op mensen als John Locke. Klassieke grondrechten hebben hun weerslag gevonden in internationale verdragen als het Internationaal verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten uit 1966.
De klassieke grondrechten in enge zin kenmerken zich door het feit dat ze een 'onthouden' van de overheid, een vrijheid van staatsinmenging waarborgen, terwijl bij een sociaal grondrecht juist overheidsoptreden wordt verwacht. Dit zijn bijvoorbeeld het recht op leven, de vrijheid van meningsuiting, de vrijheid van drukpers en de godsdienstvrijheid. Dit worden ook wel individuele rechten genoemd.
|
De drie rechten van de vrijheid van het individu beginnen met
de vrijheid van meningsuiting. Het zal hoop ik iedereen duidelijk zijn dat zonder deze eerste vrijheid de volgende twee niet mogelijk zijn. Dus zonder vrijheid van meningsuiting is er vanzelf geen vrijheid van drukpers en godsdienst. Een godsdienst moet men openbaar kunnen belijden in woord en daad.
Het behoeft volgens mij verder geen betoog dat van godsdienstonderwijs geen sprake kan zijn zonder vrijheid van godsdienst en het fundamentele recht van vrijheid van meningsuiting. In de Belgische grondwet wordt deze link ook gelegd volgens de samenvatting in
wikipedia:
Het onderwijs is vrij. De gemeenschap waarborgt de keuzevrijheid van de ouders. De gemeenschap richt neutraal onderwijs in. De neutraliteit houdt onder meer in, de eerbied voor de filosofische, ideologische of godsdienstige opvattingen van de ouders en de leerlingen. Ieder heeft recht op onderwijs, met eerbiediging van de fundamentele rechten en vrijheden. De toegang tot het onderwijs is kosteloos tot het einde van de leerplicht. (art. 24)
De eerbiediging van de fundamentele rechten in het onderwijs werkt nmm naar twee kanten. Het garandeert de vrijheid een godsdienst te onderwijzen en het verplicht de eigen mening van leerlingen te respecteren.