Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Als groot gezin en levend op het platteland kunnen we niet zonder wagen, maar wij waken er wel over dat verplaatsingen gepland en gericht gebeuren. Voor de meeste korte verplaatsingen wordt steeds de fiets uitgehaald. Voor grotere afstanden ofwel de trein ofwel de wagen. Voor materiaalvervoer vaak de wagen, al heb ik al een paar keer een bestelwagen gehuurd.
Daarnaast zorgen we er vaak voor dat we kunnen combineren. 'n Rit met de hele familie naar de bibliotheek bijvoorbeeld, gaat samen met winkelen in een nabijgelegen supermarkt. Of met een trip naar het containerpark. Uiteindelijk zetten we zo het mes in veel autoverplaatsingen.
|
Voila, en het gevolg van de steeds maar stijgende brandstofprijzen zal zijn dat mensen net als u gaan nadenken voor ze en hoe ze een verplaatsing gaan maken. Zoals u zegt de fiets voor korte afstanden ( < 10 km ) is eigenlijk de evidentie zelve. Thans kunnen of willen het gros van de mensen niet verder denken dan “verplaatsen => auto”. Voor korte afstanden levert dan net een bom vervuiling op doordat de motor koud blijft. Natuurlijk hebben ze daar als bestuurder zelf geen last van en daar knelt het schoentje. Door de massa volk die op dezelfde egocentrische manier redeneert hebben ze globaal een enorme impact op de maatschappij en milieu.
Eigenlijk kan er geen enkel zinnig mens akkoord gaan om uw korte verplaatsingen te doen met een ding van 1.5 ton met een oppervlakte van 8 m² en gemiddeld 1 persoon aan boord. Complete waanzin natuurlijk, jammer genoeg is de mens ( en zeker de Belg ) een oerconservatief gewoontedier die vastgeroest zit in zijn slechte gewoontes.
Wanneer ze het in hun geldbeugel voelen, zullen ze zich wel aanpassen. Hoge brandstofprijzen zijn dus goed om al die "abnormaliteiten" ( want dat zijn ze ) weg te werken.