Ik zie de logika niet.....Toen besloten Vlaanderen en het noorden van samen aan hetzelfde zeel te trekken wat ik enkel kan toejuichen en niet betreuren.
Maar Vlaanderen zou inderdaad een paar onnozele kerkelijke feestdagen, waarvan nauwelijks nog iemand de betekenis kent, afschaffen en die vervangen door een aantal nationale rouwdagen. Vlaanderen heeft immers meer te berouwen dan te vieren.
Ik stel voor:
- 30 januari toen in 1648 de scheiding der Nederlanden officieel en juridisch werd bezegeld tijdens het Verdrag van Westfalen.
- 27 september, de dag dat de franstalige gemeenschap de scheiding van 1830 viert en de poorten wagenwijd werden opengezet voor de verfransing van Brussel (en Vlaanderen). Ja, 1207 en Accent, wat zij vieren horen wij toch te berouwen....
- Vooral: 11 april toen in 1677 de derde slag van Kassel werd beslecht en de Zuidelijke Nederlanden Frans-Vlaanderen moesten prijsgeven.
Misschien ook:
- 31 oktober van 1962 toen de taalgrens werd vastgelegd maar de faciliteitengemeenten werden opengezet voor verfransing en Edingen, Komen, Moeskroen, de Jekervallei ed. werden versjacherd.
- de dag uit de derde staatshervorming in '88- '89 toen Brussel een derde gewest werd en bestuurlijk uit Vlaanderen werd gelicht.
Een petitie dringt zich op!
Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 maart 2012 om 14:55.
|