27 maart 2012, 23:56
|
|
Europees Commissaris
|
Tegenaanwijzingen voor Vl. onafhankelijkheid in het belang der Nederlandstaligheid
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde
IK vrees dat zolang België blijft bestaan, het als het ware voorgeprogrammeerd is dat de taalgrens nog wel eens het 'allerdefinitiefst' zal worden vastgesteld na de definitieve vastlegging in 1962 en een definitievere vastlegging in 1977.
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc
Een onafhankelijk Vlaanderen hoeft geen remedie te zijn.
Integendeel, want Vlaanderen zou direct gedwongen worden door de EU om Franstalig onderwijs en televisie voor haar Franstalige bewoners te organiseren en te betalen.
|
Citaat:
Maar als dat onaf. Vlaanderen het minderhedenverdag niet zou ondertekenen, lijkt het mij dat ze daartoe niet kunnen worden gedwongen.
|
Citaat:
Ik denk niet dat je zo naief bent dat je denkt dat als Vlaanderen bv over 10 jaar onafhankelijk zou worden, de EU zou toestan dat een gemeenschap van 600.000 Franstaligen (10 % vd bevolking) geen onderwijs in de eigen taal zou kunnen opeisen. En je begrijpt: Ze zullen dat opeisen.
Er zijn binnen de EU meer voorbeelden trouwens. Zie Roemenie dat werd gedwongen Hongaarse scholen te stichten. Als harde voorwaarde voor een lidmaatschap.
Er zijn 2 ontsnappingsroutes:
a) Geen lid worden van de EU.
b) Opgeven van grote gedeeltes van Vlaams Brabant en O-Vlaanderen.
En omdat bij onze 'vlaamsnationalistische' vrienden altijd het (al dan niet schijnbare) economische argument prevaleert, kun je rustig uitgaan van scenario b).
En kijk eens hoevel 'vreemdelingen' je dan meteen loost!
|
Citaat:
Maar misschien zou dat onaf. Vl. wel eens lid vd. EU kunnen zijn voordat de Francofonie in aktie komt.....?
|
Citaat:
Ik denk dat je onderschat welk gewicht ´Parijs´ hecht aan haar cultuurgrens.
Ik heb dat al eens eerder betoogd, in geval van deling van Belgie zal Vlaanderen merken dat zij geen vrienden heeft. Het zwakke Nederland daargelaten, maar dat speelt op geopolitiek gebied nauwelijks een rol.
Het Franse belang is dat de taalgrens zo ver mogelijk naar het noorden opschuift. Dat lijkt me helder. En de Franstaligen van deze wereld zullen er alles aan doen dat te verwezenlijken. Dat lijkt me ook helder.
|
Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 maart 2012 om 23:58.
|
|
|