Los bericht bekijken
Oud 28 maart 2012, 06:25   #327
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zou dat niet stellen. In een vrije markt bestaat nog altijd eigendomsrecht, en het is een discussie of een "productiewijze" een eigendom is (een kapitaal) of niet. Als het beschouwd kan worden als een eigendom, kan het een bezit zijn van een economisch agent, en een van de eigenschappen van een eigendom is dat men toegang kan ontzeggen aan anderen.

Van Wiki (engels):

Anderen het recht ontzeggen om een productiewijze waar je eigendom van bent te gebruiken, is dus perfect mogelijk.

De discussie bestaat erin in welke mate een zekere vorm van "kennis" ook "eigendom" kan zijn. Ik denk bijvoorbeeld niet dat natuurwetten eigendom kunnen zijn, maar een voldoende origineel en complex productieprocede, waarom niet. De eindige duur van een patent wil ook zeggen dat de eigenschappen die van een productieproces een eigendom maken (originaliteit, complexiteit) "vergaan" met de tijd, en na een tijd beschouwt men dat die kennis nu "openbare kennis" wordt.

Het is een moeilijke discussie, maar je kan niet zeggen dat een vrije markt patenten niet toelaat. Patenten zijn eigendomsrechten zoals anderen. In een vrije markt kan je een fabriekshal hebben, die je eigendom is, en waar je de toegang van anderen (bijvoorbeeld je concurrenten) kan toe ontzeggen. Welnu, patenten zijn een beetje hetzelfde maar voor abstractere vormen van eigendom.
Ik zie patenten als een beknotting van de vrijheid (past voor mij dus niet bij men liberale ideeën) Bovendien beperk je door het beknotten van patenten het ontstaan van grote multinationals die op hun beurt door te groot te worden te veel macht krijgen. Als je bovendien iedereen op gemeenschappelijke kennis laat voortbouwen zal er ook meer vooruitgang worden geboekt.
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden