Los bericht bekijken
Oud 3 april 2012, 10:04   #156
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 29.476
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Een speciale argument heeft men nodig als men een speciale stelling poneert. De stelling dat er een God is die de wereld heeft gecreëerd wordt niet ondersteunt door onze waarneming nog door onze ervaring. Maar mensen blijken heel sterk gehecht te zijn aan die gedachten. Iets dat wel aansluit met onze waarneming en ervaring is bijvoorbeeld de stelling van Heraclitus (540 v.Chr) dat:' Niets in onze wereld is voortdurend alles verandert steeds. De dingen ontstaan op allerlei manieren, blijven in de loop van hun bestaan nooit dezelfde en verdwijnen uiteindelijk weer. Het geld voor alles in het universum, en misschien wel voor het universum zelf.'
Voor de mens is dit een ontstellende gedachte, hij heeft altijd in iets stabiels willen geloven, dat blijvend is. En nu zegt Heraclitus ons dat zoiets niet bestaat. De wet van het leven en het universum is verandering, en die wet heerst overal. Daar valt niet aan te ontkomen. Er is geen eerste beweger.
Maar de beweging zelf is dus blijvend als blijvende beweging en is dus zelf ook eeuwig en onveranderlijk.

Kortom: aan de beweging ligt de eeuwige onveranderlijkheid van de beweging zelf ten grondslag.

Oftewel: de grondslag der tijd is de eeuwigheid.

Zo niet dan zou de tijd zelf veranderen, en waarin zou ze anders kunnen veranderen dan in het eigen tegendeel der eeuwigheid?

Aldus verandert de verandering zelf in het onveranderlijke van de eeuwigheid.

De eerste is beweger is dus het principe van de beweging en dat is het eeuwig blijvende: de eeuwige rust der tijd.

Hier heeft Heraclitus niet goed doorgedacht.

Alles verandert, dus ook de verandering zelf.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden