Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas-
Prijs lijkt mij aan de hoge kant voor 7000Wp, minder dan 2EUR/Wp is nu geen uitzondering meer, en de opgegeven jaarlijkse opbrengst van gemiddeld 5700kWh is aan de lage kant.
1050EUR voor 5700kWh lijkt mij een onderschatting. Bij Ecopower (een van de goedkoopste) betaal je all-in 22 cent per kWh, dan kom je aan 1254EUR, zonder rekening te houden met stijging van energieprijzen.
Als ik reken met een stijging van de elektriciteitsprijs van nog maar 3% per jaar dan kom ik op 33 695.45EUR aan energiekosten die je op 20 jaar uitspaart.
|
Opbrengst in BE is nooit 100 %, zelfs niet bij een volledig zuidelijk gerichte installatie. Meestal blijft maar 80-85 van het wp vermogen over na omzetting. Mijn huidige installatie geeft dat perfect weer.
Een hogere prijs voor stroom maakt mijn voorbeeld alleen maar beter.
En je vergeet bij je prijsstijgingen dat de grondstoffen en energie voor aanmaak van de panelen eveneens zullen stijgen. Ze zullen minstens de inflatie volgen.
Enne, dit is niet verzonnen, komt rechtstreeks van de offertes van mijn installateur. Met certificaten en heel de hannekesnest terugbetaald op 5,5 jaar, zonder op 19,05 jaar....en dan hield hij nog geen rekening met de interest op het geld dat ik krijg als ik het uit zo zetten.
Bovendien werd er in mijn voorbeeld nog geen rekening gehouden met gekapitaliseerde interest.