Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok
Voila. We zijn er.
Wat hebben ze al bereikt van wat ze wilden bereiken? Niks, nul, noppes.
|
Nou, jij beweerde dat de PVDA meer bereikt heeft dan N-VA. Toon het dan maar aan. Zeggen dat N-VA niets bereikt heeft is nogal kort door de bocht, gezien de regering angstvallig rekening houdt met N-VA. Het volstaat hun reacties eens te bestuderen toen hun poging aan het licht kwam om zichzelf 8% loonsverhoging toe te kennen of de koning nog rap wat extras toe te stoppen. De royalisten van PVDA heb ik toen ook niet gehoord. En de kramp bij het onderhandelen van de staatshervorming is er nog altijd.
Citaat:
Ze houden hun cijfers en argumentatie wel vré geheim.
Jij kent ze dus ook niet. Hebben ze die wel?
Ik ben eens op zoek gegaan naar een N-VA-standpunt over energie, maar een echte visie heb ik niet gevonden.
Tom De Meester. Tja, je kunt de N-VA niet verdenken van veel visie. Veel getoeter over energie die veel te duur is, en GDF Suez die de winst naar Frankrijk versleept. Maar als puntje bij paaltje komt gaan ze evengoed plat op de buik liggen voor de vrije markt. Als ik in De Standaard voorstel om de variabele contracten, die uw energiefactuur plots en zonder dat u het merkt, de hoogte in kunnen jagen, te verbieden, en alleen nog vaste tarieven toe te laten, dan is N-VA-Kamerlid Bert Wollants daar tegen. Want dat is de vrije markt beteugelen. Maximumprijzen opleggen, daar is hij ook tegen. De btw verlagen naar 6%, daar hoor ik de N-VA evenmin over. Liesbeth Homans en Bert Wollants hebben pas een N-VA brochure uit ‘Een klare kijk op energie’, met de N-VA-visie over energie. Over btw: geen woord. Hoe wil de N-VA de prijzen dan eigenlijk wél verlagen? Veel concrete voorstellen lees ik bij de N-VA niet. Behalve dan het geniale voorstel om de kosten voor de zonnepanelen – hou je vast – in een aparte rubriek op de factuur te zetten. Dat is lachen met de mensen: alsof dat ook maar één eurocent aan die hoge prijzen verandert. De N-VA wil bovendien de 100 kwh gratis stroom die iedereen krijgt in Vlaanderen afschaffen. Dat maakt energie wel duurder, in plaats van goedkoper.
|
Wij van de PVDA bevelen PVDA aan. Uiteindelijk komt de kritiek er op neer dat de PVDA-standpunten niet zijn opgenomen in de 44 bladzijden tellende brochure van de N-VA. Wat hadden ze eigenlijk verwacht?
De kostprijs wordt voor een groot deel niet door de producenten bepaald, maar ook door de distributiebedrijven (Elia, Infraxx, Eandis) en door allerhande dwaze taksen en subsidieregelingen. En daar valt het meest te besparen. Naast het afbouwen van de dure import uit Frankrijk door het toelaten van extra productie-capaciteit in België. E.ON stond te trappelen om hier te mogen investeren maar mocht niet!
Citaat:
Veel verder dan “er zijn extra spelers op onze markt nodig om Electrabel te beconcurreren” komt de N-VA niet. “De N-VA pleit voor een transparante energiemarkt waarin de consument vrij kan kiezen tussen de verschillende energieleveranciers. Op die manier worden de optimale omstandigheden voor concurrentie gecreëerd.” Na tien jaar zit die plaat wel vol krassen, hoor. De consument kan vrij kiezen, maar wat heeft het opgeleverd?
|
Citaat:
|
Er is nog altijd geen ernstige concurrentie gecreëerd. Electrabel heeft nog altijd een quasi-monopolie en andere aanbieders worden geweerd. Met uitzondering van een paar zogezegd groene energieleveranciers die "toevallig" Johan Vandelanotte of Steve Stevaert tot hun vriendjes mogen rekenen. Maar de federale regering heeft de monopolie-rentes van Electrabel (o.a. de nucleaire taks) nodig om de begroting recht te houden, want anders moeten ze die belasting direct gaan innen en kunnen ze de energie-producent niet meer als excuus gebruiken. De rest van de herverdelers koopt gewoon zijn stroom bij Electrabel aan.
Citaat:
een studie in opdracht van het Verbond van Belgische Ondernemingen.
Dat is hetzelfde liedje, van toen de notionele intrestaftrek moet ingevoerd worden.
Dat ging ook extra jobs creëren! Onderwijl zijn de kampioenen van de notionele intrestaftrek ook de kampioenen van jobs schrappen!
|
De notionele belastingsaftrek was een vervanger voor het stelsel van coördinatie-centra dat door Europa werd veroordeeld. Wie heeft er toen extra jobs beloofd?
Citaat:
Je kan dus niets inbrengen tegen wat ik stel. Het klopt, hé.
Ze geraken in heel hun 'uiteenzetting' niet verder dan die slogan.
Ik hoop dat je al iets meer gelezen hebt dan één slogan, dat je iets meer kent om je visie te bepalen over de PVDA.
|
Misschien moet je die brochure van N-VA toch maar eens lezen. Benieuwd hoeveel bladzijden PVDA daarover al volgepend heeft, buiten de typische linkse retoriek van "'t is allemaal de schuld van d'elentriekers". Tot je eens gaat natrekken hoeveel links gespuis zijn geld verdient bij de distributeurs en rijkelijk gesubsidiëerde alternatieve producenten.
Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR)