Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto
Micele, kunt ge eens aangeven waar dat staat in de wegcode?
Ik wist dat namelijk niet.
|
Het staat beetje dommerwijze bij het gebruik van geluidstoestellen quasi als een uitzondering erop (en daarom soms moeilijk te vinden).
Normaal moet men een claxon gebruiken bij gevaar, maar er is die regel die het knipperen vd grootlichten ook toelaat, denk ik toch.
Citaat:
http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...code/203-art33
33.3. Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag, behalve bij dreigend gevaar, moeten de geluidssignalen vervangen worden door het kortstondig en afwisselend aansteken van de grootlichten en de dimlichten.
|
Is natuurlijk zoals vele regels vd wegcode weer interpreteerbaar.
(zal wel een vertaling uit het frans zijn, heb ik niet nagekeken)
Cassatie zal wel moeten uitmaken hoe men dat leest of wat de bedoeling is van die regel.
Er staat ook nergens dat het expliciet verboden is (art 30 ofzo)
Wslk is die
33.3 een regel van anno 1968 of 1975 die totaal achterlijk is in het huidige snelwegverkeer. Voor oude lappendeken-wegcode niets nieuws.
Men kan namelijk perfect aanduiden of zich opmerkzaam maken of iemand helpen dat men aangereden komt ( "hoge" snelheid is niet absoluut nodig) door met de grootlichten even te knipperen terwijl de andere die richting op kijkt (iemand die de weg wil oversteken) maar toch de auto of moto niet ziet... of spiegelt vanuit het rechtervak, waarvan je vermoedt dat hij je niet gezien heeft vooraleer hij oversteekt of een maneuver gaat doen, een claxon bij het autosnelweglawaai gaan ze ook op 50 m niet horen, en zeker niet als de radio ofzo nog opstaat. Of wie weet aan´t gsmen is of Ipod of whatever oorluidsprekers op heeft (voetgangers, fietsers).
Claxoneren was meer in die tijd dat er maar af en toe een voertuig voorbij kwam...
Daarbij weet men helemaal niet welk voertuig claxoneert. Kort claxoneren -of lawaai maken- doet men wel in de bergen als men een eventueel voertuig niet kan zien achter enge bocht waar enkel plaats is voor 1,5 voertuig.
In elk geval werkt het zeer effectief voor de verkeersveiligheid in het buitenland.
Iemand die dat overdag (als het niet kan verblinden) als aggressief ervaart (het gebruik, niet het misbruik) moet maar eens nadenken hoe dat is op een pikdonkere weg waar het zogezegd verplicht is te gebruiken voor de veiligheid, natuurlijk hoeft men dan niet te spiegelen want het autointerieur is mee verlicht...
Citaat:
Artikel 30. Gebruik van de lichten : voertuigen en weggebruikers die de openbare weg volgen
Tussen het vallen van de avond en het aanbreken van de dag en in alle omstandigheden wanneer het niet meer mogelijk is duidelijk te zien tot op een afstand van ongeveer 200 meter, worden de hierna vermelde lichten gebruikt :
30.1. Motorvoertuigen
1° Vooraan, de dimlichten of de grootlichten, die gelijktijdig mogen gebruikt worden.
De grootlichten moeten echter gedoofd en door de dimlichten vervangen worden :
a) bij het naderen van een tegemoetkomende weggebruiker, op de nodige afstand opdat deze laatste zijn weg gemakkelijk en zonder gevaar zou kunnen voortzetten, en in ieder geval zodra een bestuurder zijn grootlichten achtereenvolgens snel ontsteekt en dooft om te kennen te geven dat hij verblind wordt;
b) bij het naderen van een spoorvoertuig of een boot waarvan de bestuurder of de stuurman door de grootlichten zou kunnen verblind worden;
c) wanneer het voertuig een ander voertuig op minder dan 50 meter afstand volgt, behalve wanneer het inhaalt;
d) wanneer de rijbaan onafgebroken en voldoende verlicht is zodat de bestuurder in staat is tot op ongeveer 100 meter duidelijk te zien.
De voormistlichten mogen slechts gebruikt worden bij mist, sneeuwval of felle regen. Zij mogen de dimlichten of de grootlichten vervangen, of gelijktijdig met deze lichten branden.
2° Achteraan, de rode lichten. Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m alsook bij felle regen. Deze lichten mogen in geen andere omstandigheden gebruikt worden.
|