Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Allez, 't is goed dan.
Zie, zo kunnen we toch nog overeenkomen.
Wil jij een beetje meehelpen om de moslims ervan te overtuigen dat onverdoofd slachten niet noodzakelijk is om halalvlees te verkrijgen?
|
Ik vind dat er een fundamenteel debat over de vleesproductie nodig is onder moslims, Joden en anderen. Ik ken heel wat moslims die vegetariër zijn geworden omdat zij de huidige industriële vleesproductie-methode totaal onverenigbaar vinden met een islamitische ethiek.
Het is onzinnig om het alleen over de slachtmethode te hebben en niet over de leefomstandigheden van het dier. Als tevens onder het mom van halal de "malbouffe" van iets als Döner Company wordt gepropageerd, is er een probleem.
Overigens eten wij in onze tijd veel grotere hoeveelheden vlees dan in de tijd van de profeten (vrede zij met hen). Men zich de vraag stellen of deze overconsumptie niet ingaat tegen fundamentele islamitische principes. Zelf probeer ik rood vlees zo veel mogelijk te vermijden en ook gevogelte eet ik minder dan vroeger.
Tot slot moet er een fundamenteel debat komen over het slachten. Een aantal studies lijken aan te tonen dat de bedwelming met electroschokken weliswaar de dieren verlammen, maar het lijden nog verhogen t.a.v. koosjer of halal slachten. Bij deze laatste methode zouden EKG's aantonen dat, indien goed uitgevoerd, bewusteloosheid optreedt vóór de pijn het brein bereikt.
Dit is een debat dat met wetenschappelijke argumenten moet gevoerd worden. Ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat een belangrijke doelstelling van de koosjer- en halalmethode is, naast de mens dankbaar laten zijn voor het voedsel dat hij krijgt, het lijden van dieren te verminderen. Het debat hoe dit het best kan geschieden, moet in alle sereniteit gevoerd worden.