Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske
Het getuigt natuurlijk van respect voor de klant als je hem in zijn eigen taal te woord kan staan. Maar de klant is niet verplicht is om daar te kopen.
Als de uitbater denkt dat hij meer klanten goed kan bedienen met Frans sprekend personeel dan Nederlands sprekend personeel is dat toch zijn eigen keuze. Waarom zou je niet mogen focussen op zelfs maar 10% van de bevolking die Franssprekend is? Een verkoper van ferrari ga je toch ook niet verplichten om ook goedkope dacia's aan te bieden.
|
In een normale situatie zal dat gelden, maar het is wel duidelijk dat in en rondom Brussel bij jullie geen normale situatie geldt.
Als je met een bevolkingsgroep zit die zich te goed voelt om de taal te leren en een andere groep die 'omwille van de lieve vrede' geen ruzie wil zoeken en zich een beetje flexibel opstelt, dan is er een taak voor de overheid om de burgers in bescherming te nemen.
Wat nou als dat oude Nederlandstalige vrouwtje dat daar woont naar de winkel wil voor haar boodschapjes en men gaapt haar overal aan met de opmerking 'parlez francais svp', of erger. Is dat dan gewoon een economische wet, of zit er onwil achter?
Ik denk dus het laatste. En dát moet bestreden worden.