Los bericht bekijken
Oud 9 april 2012, 20:11   #639
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het getuigt natuurlijk van respect voor de klant als je hem in zijn eigen taal te woord kan staan. Maar de klant is niet verplicht is om daar te kopen.

Als de uitbater denkt dat hij meer klanten goed kan bedienen met Frans sprekend personeel dan Nederlands sprekend personeel is dat toch zijn eigen keuze. Waarom zou je niet mogen focussen op zelfs maar 10% van de bevolking die Franssprekend is? Een verkoper van ferrari ga je toch ook niet verplichten om ook goedkope dacia's aan te bieden.
De praktijk wijst uit dat nogal wat zogezegde "middenstanders" zodanig slijmerig zijn met dat "focussen op zelfs maar 10% van de bevolking die Franssprekend is" dat ze op de kortste keren hun etalage volledig omturnen naar het Frans. Meer nog, ze gaan op den duur de Vlamingen die hun zaak binnenstappen spontaan aanspreken in het Frans. En ook al kan ik behoorlijk weg met de Franse taal, wanneer mij zoiets overkomt in een Vlaamse stad of dorp dan voel ik mij ronduit beledigd. Jij wellicht niet. Maar dat is dan ook het verschil tussen jou en mij.