Los bericht bekijken
Oud 11 april 2012, 19:21   #777
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

als ik dit lees zitten we aan post 812, en hebben we vermoedelijk al allemaal 20 keer al onze argumenten opgelijst. Met als enig resultaat dat iedereen die denkt dat hij hét originele idee, of DE objectieve waarneming heeft gedaan bij het minste tegengewicht de vraag stelt aan de andere wat zijn argument dan wel is. Zo kunnen we tot volgend jaar bezig blijven. Op de duur gaat de pure fantasie zelfs opsteken als ik hier lees dat EDR absoluut wou premier worden. Doodgewoon even wat artikels herlezen van kort na de verkiezingen leert je het tegendeel. Net zoals diezelfde pers op dat moment heel weinig voluntarisme kon waarnemen bij BDW om het premierschap op te eisen. Maar als men nu die feiten gaat negeren en de geschiedenis wil herschrijven, dan vervallen we in pure fictie. Iedereen en elke partij is tijdens de marathon onderhandelingen enorm opgeschoven, je kunt nu geen intenties van 2010 zomaar gaan vertalen in in acties van nu.

Zijn we hier met meer dan pakweg 30 personen die de discussie interessant vinden of BDW is aan de kant gaan staan, of is aan de kant gezet ? Ik denk het niet. Het zijn er zelfs geen dertig, we voeren deze plezante woordenstrijd al een jaar nu en het zijn voor het overgrote deel dezelfde participanten. Is iemand van ons al ooit een milimeter kunnen opschuiven op basis van de argumenten van de andere ? Ik denk het ook niet.

Ik blijf bij mijn inschatting van de feiten die ik heb gezien en ga me niet laten overtuigen tot herschrijven van de geschiedenis in functie van een politieke agenda en een taktisch uitgangspunt om naar die verkiezingen toe te gaan van n-va voor 2014.

Er is niks mis met een goed uitgekiende strategie naar 2014 toe voor deze partij (en trouwens voor geen enkele), maar verwacht niet van niet n-va sympathisanten/kiezers dat ze zich laten hersenspoelen om een pure construct als waarheid te gaan aanvaarden. Moeten we ze ook nog gaan verkondigen ?

Ik hou het erbij dat als BDW voor n-va in 2014 ergens tussen de 27 en de 34% van het elektoraat binnenhaalt, dat hij het de volgende keer taktisch wat slimmer moet spelen en wat meer verantwoordelijkheidszin mag tonen. Met ongeveer een derde van het elektoraat achter je moet je geen vlaams blok calimero houding aannemen, niet verongelijkt aan de kant gaan staan, maar mee regeren en je stempel drukken op het beleid. En niet blijven dromen van een regering die enkel jouw programma wil uitvoeren. We hebben nood aan intelligente leiders, niet aan een nieuwe caesar.

Laatst gewijzigd door peter1962 : 11 april 2012 om 19:21.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden