12 april 2012, 02:05
|
|
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm
Zwitser;
Buitenlandse leningen waren niet de basis van de toehenomen welvaart, wel doorgedreven industrialisering vanaf de jaren 50.
Leningen waren geen exclusief oostblokfenomeen, ook België, Italië en talloze andere landen hadden toen een torenhoge schuld.
De bevolking van landen als Hongarije, TsjechiË, Polen en zeker de DDR wilden eens iets anders proberen, en dachten dat ze welvarender zouden worden als ze zich bij het Westen aansloten. Zeker de Hongaren hebben daar nu dik spijt van.
Dissidenten worden in tal van landen nog steeds vervolgd, onder andere heel nauwe bondgenoten van het Westen zoals Saudi Arabië, waar westerse leiders graag gezien zijn. Acceptabel voor Sarkozy en co. wil zeggen: goed voor de westerse belangen. Op een bepaald moment was Ceausescu ook acceptabel, o a koning Boudewijn heeft hem ontvangen. (zuiver en alleen omdat hij afstand wou nemen van de Sovjet-Unie)
Nog straffer: ik ga zelf positieve dingen schrijven over Pinochet, economisch heeft hij het niet slecht gedaan, hij besefte wellicht dat de armoede een vruchtbare bodem zou blijven voor links.
|
Volgende week zit ik in Hongarije met een bezoek aan Budapest, ik zal er eens naar pijlen bij een paar 50'ers
|
|
|