Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V
Wat is cultuur?
Taal? Er zijn wellicht verschillen in onze manier van schrijven, spreken, ... We kunnen communiceren. Dat kan ik met een Amerikaan ook.
Muziek? Zeker dat we dezelfde voorkeuren hebben?
Literatuur? Er zijn weinig mensen die exact evenveel lezen en begrijpen, en daar zullen de meesten ook voor verschillende werken kiezen, ook wanneer ze in dezelfde straat wonen.
...
|
Euh, u stelt eerst dat u fundamenteel met mij verschilt, maar als ik dan vraag om enkele van die verschillen aan te tonen, begint u op uw stappen terug te keren door alles te relativeren.
"Wat is cultuur?"
Nu spreekt over "cultuuruitingen", daar u het had over "cultuur". Cultuur in deze gaat over de samenlevingsvormen: hoe gaan we met elkaar om, welke conventies hebben om daarmee om te gaan, enz.
Ik geef maar een voorbeeld: in Griekenland is het totaal ongebruikelijk om bij je thuis met vrienden af te spreken. Dat hoort niet bij hun cultuur. Wie vrienden wil ontmoeten, gaat naar een "kafeneio", een dancing, een restaurant, een pleintje, maar niet bij je thuis. Dat is immers iets wat gewoonlijk enkel voorbehouden is voor familie. Bij ons is dat heel anders.
Daarover gaat niet. Niet over de muziek die u graag beluistert of de literatuur die u wil of niet wil lezen.