Los bericht bekijken
Oud 14 april 2012, 12:55   #70
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, ik verwijt u dat. Identiteit en nationaliteit zijn twee verschillende woorden met een uiteenlopende betekenis. Of niet soms? Anders, sla gerust om het even welk beschrijvend woordenboek open en ga na wat er bij die twee woorden staat.
Dat trek ik niet in vraag. Ik stel enkel dat Fransman zijn vooral gebaseerd is op de nationaliteit. Een Franse internationalist zal zich niet in de eerste plaats identificeren op basis van zijn Frans zijn.

Citaat:
Beweert u nu dat het stemgedrag van iemand je culturele identiteit bepaalt? Wie is dan Fransman? De stemmers voor Sarkozy? Die voor Hollande? Of misschien die voor Le Pen, de grote voorvechtster van de Franse identiteit?
Ze zijn allemaal Fransman, op basis van hun nationaliteit. Wel hebben ze niet allemaal dezelfde identiteit; de ene zal het belangrijker dan de andere vinden om zich te identificeren met dat wat zijzelf als typisch Frans beschouwen. De ene maakt van het 'Franse' (of hun beeld daarvan) in de identiteit het hoofdpunt, bij de andere is dat eerder de persoonlijke ingesteldheid, ...

Citaat:
U blijft zaken verwarren: een ideologische opvatting bepaalt niet noodzakelijk je culturele identiteit. Een Russische communist zal zijn Russische identiteit heus niet in vraag stellen, net zo min een Rus die voor een van die nationalistische partijen stemt. Beiden beschouwen zich door en door als Rus.
Ik verwar geen zaken. Ik geef aan hoe 'verwarrend', hoe weinig onderbouwd, de zaken zijn.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden