Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina
Leer lezen. Ik volg de opvattingen van Huldrych Zwingli wat betreft soberheid, arbeidsethos en de kijk op het leven wat uiteraard niet wil zeggen dat ik een Kerkganger ben. De Kerk is slechts een doel op zich om tot een betere bezinning te komen maar is voor mij niet absoluut.
Het "geweld" van de protestanten is slechts klein bier met de massale slachtpartijen van de Roomsen dus graag een toontje lager svp. En als u eerlijk bent weet u goed genoeg dat het geweld van de protestanten vaak zeker in dit gevaak een noodzakelijk optreden was om te voorkomen dat Zwitserland terug onder Rooms Katholieke terreur kwam. De overblijvende RKK kantons hadden namelijk een alliantie gezworen met de wrede dicator Karel V maar dat vertelt u er natuurlijk niet bij...
|
Leer lezen. Ja, inderdaad, ik heb geleerd goed te lezen. En daarbij zie ik dat u nogal onberedeneerd links en rechts slaat in de hoop iets te raken.
En neen, als u een beetje kennis had van de geschiedenis van het protestantisme, dan weet u dat er flink wat geweld aan de pas kwam. Ook bepaalde richtingen in het protestantisme gebruikten met graagte geweld om hun grote gelijk te halen.