Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël
Alsof wij een minderheid zijn...
Recent nog de Ierse historicus Micheál Ó Siochrú in het boek God's Executioner: Oliver Cromwell and the Conquest of Ireland.
|
Kom gerust met voorbeelden van hoe Cromwell een genocide beging.
Dat katholieken in Ierland het niet makkelijk hadden (hoewel ze in de periode 1640-1649 enorm veel macht hadden vergaard en ook zelf wandaden begingen), ontken ik overigens niet. Dat verschilde echter in niets van eender welk beleid jegens hen onder andere Britse vorsten - Karel II en Jacobus II uitgezonderd. Wat na de Glorious Revolution werd afgekondigd, zou Cromwell zelfs in de stoutse dromen - als hij die al had - niet hebben kunnen afkondigen.
In de periode dat Cromwell het opperbevel droeg in Ierland (1649- medio1650) zijn er echter geen bewijsbare wandaden begaan die van die aard zijn dat we kunnen spreken van een "genocide" (los van het feit dat het dan een democide zou zijn, en dat concept anachronistisch wordt ingepast).
Zoals je kunt zien in deze draad, heb ik geen moeite met het wijzen naar protestanten voor terroristische daden - voor mij is dit dan ook geen geloofskwestie; voor Cromwell wel, volledig gevormd in antikatholiek en vooral anti-Iers denken als eender welke andere Engelse
gent.
Het uit zijn perspectief bekijken, is uiteraard te veel gevraagd?