Los bericht bekijken
Oud 18 april 2012, 08:04   #1
Zenit
Banneling

Standaard De waanzinnige gevolgen van massamigratie

Citaat:
Vier op tien Gentse leerlingen anderstalig woensdag 18 april 2012, 03u00 Auteur: Tom Ysebaert

GENT - Na Antwerpen stelt nu ook Gent vast dat bijna vier op de tien kinderen in de basisscholen thuis geen Nederlands spreken.

De Gentse basisscholen telden in het schooljaar 2010-2011 37 procent kinderen met ‘thuistaal niet-Nederlands', zoals dat officieel geregistreerd wordt. Er zijn uitschieters naar boven de 90 procent.

Vlaams volksvertegenwoordiger Fatma Pehlivan (SP.A) kreeg de cijfers van de minister van Onderwijs, Pascal Smet (SP.A). Het aantal anderstaligen stijgt jaar na jaar. In het basisonderwijs in heel Oost-Vlaanderen bedroeg het percentage kinderen met thuistaal niet-Nederlands in 2007-2008 9 procent, vorig schooljaar was het al geklommen naar 12 procent. De Gentse schepen van Onderwijs, Rudy Coddens (SP.A), is niet verrast door de cijfers. ‘In alle steden zien we deze trend. De diversiteit groeit ook. Vroeger hadden we vooral kinderen van Turkse afkomst, nu zijn daar Oost-Europeanen bijgekomen.'

‘We moeten deze evolutie ernstig nemen', vindt Pehlivan, ‘en niet zoals dertig jaar geleden de toestand negeren. De taalachterstand wegwerken vergt een gedifferentieerde aanpak. Hoe heterogener de groep leerlingen, hoe specifieker de omkadering moet zijn.'

De Vlaamse regering trekt voor volgend schooljaar een miljoen euro uit voor scholen met veel kinderen van vreemde afkomst, die dan een specifieke werking kunnen uitbouwen. Die projecten zullen in Gent, Antwerpen en Brussel lopen.

Gent zet nu al (netoverschrijdend) in op ouderparticipatie, brugfiguren, op thuisbegeleiding door studenten uit de lerarenopleiding en op een project waarbij de thuistaal gebruikt wordt. Dat wordt na dit schooljaar geëvalueerd.

Werken met de thuistaal is een middel, geen doel. Dat moet blijven: op het einde van de lagere school beter het Nederlands beheersen.
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=953OSB2S

Ik ben blij dat waar ik woon, we relatief bespaard zijn gebleven van dit soort verplicht opgedrongen diversiteit.

Soms vraag ik me af of kaviaarlinks echt gemeend hun kinderen graag naar zo'n 40+ of 90+ gediversifieerd klasje sturen?
De gewone burger ziet dat enkel maar als ellende (nivellering van het onderwijs naar onder). De diversiteit kost de belastingbetaler ook veel geld.
Zenit is offline   Met citaat antwoorden