Los bericht bekijken
Oud 19 april 2012, 13:48   #145
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Dus Monsanto gaat naar land X, belt aan bij boer Y, houdt hem en pistool tegen het hoofd en zegt: Koop onze zaden?

Als dat waar is, dan is het inderdaad erg. Maar voor zever ik weet verplicht Monsanto geen enkele boer om bij hen zaden te kopen.
Ik verzoek je vriendelijk om niet kinderachtig te gaan doen. Alsof misleiding en valse beloftes mensen niet doen aanzetten tot het consumeren. Neem nu marketing, een discipline die kan aangewend worden om mensen zaken te laten aankopen die ze niet nodig hebben of om hen meer te laten betalen voor een product dat men ook voor een betere prijs voor gelijke kwaliteit zou kunnen vinden. Het is een kwestie van inspelen op de menselijke psyche. Daar is op zich in de maatschappelijke perceptie niets mis mee, maar het blijft manipulatie. Deze manipulatie is veel effectiever dan het pistool. Dat zien we overal.

Citaat:
De kwestie is natuurlijk ook of je een debat wil voeren op basis van de werkelijkheid, of op basis van een karikatuur. Ik merk dat velen Monsanta dingen toeschrijven die ze gewoon vanuit hun politiek wereldbeeld geëxtrapoleerd hebben.
Zo van:
_ Multinationals zijn evil.
_ Monsanto is een multinational
ergo Monsanto is evil.

En dat zonder maar even stil te staan bij de vraag of al die indianenverhalen wel waar zijn...
Dat is veel te simplistisch verteld. Ik kan u ook beschuldigen van een naïef geloof in de markt als zijnde de perfecte allocator van goederen en diensten. In de praktijk komen er nogal wat perverse effecten naar voor. Maar dat is dan ook omdat het eenvoudig is om te doen alsof er niet zoiets bestaat als machtsrelaties. Zo kan alle problematiek vereenvoudigd worden tot een technische discussie, die uw ideologie dient te rechtvaardigen. Ik heb je daar trouwens nog geen enkele commentaar op zien leveren.

Monsanto is een multinational, maar het is niet zo dat gesteld kan worden dat een multinational "evil" an sich is, of dat ik dat ook zou zeggen. Een multinational heeft de mogelijkheid zich zo te gedragen omwille van een bepaald politiek globaal klimaat dat een economisch klimaat schept waardoor het lucratief wordt om te handelen op de wijze waarop zij handelen.