Roken, drugs, ...
Gegroet,
Tot over een paar dagen geleden kon het feit dat mensen roken mij niet echt schelen.
Het is hun geld, hun gezondheid, hun leven dat ze verzieken en daar hebben ze op het eerste zicht het volste recht op. Dat gebruiken ze zelf als argument.
Het zelfde voor drugs.
Maar eigenlijk, en daar zit ik de laatste tijd eigenlijk wat over te piekeren.
Een substantieel deel van die mensen wordt ziek en het zijn dan gewoonlijk van die chronische aandoeningen en kankers die niet triviaal zijn.
We hebben een verplichte ziekteverzekering, en dat vind ik persoonlijk echt een van de enige en mooie dingen van onze maatschappij.
Als men daaraan denkt zijn rokers en niet-rokers wel verbonden eigenlijk.
Het argument "mijn leven, mijn gezondheid, ik doe er mee wat ik wil" gaat dan toch niet echt meer op?
Ik vind, wie ziek is moet geholpen worden, roker of niet, maar het is zo onfair dat mensen die bewust en moedwillig hun gezondheid verwaarlozen zo de maatschappij belasten.
Zeker nu, met de vergrijzing e.d.
Zoals ik zei moeten mensen geholpen worden wanneer ze ziek zijn, zelfs al zijn ze roker.
Het is gewoon triestig... en ik kan er niets aan doen...
Losers, ongelooflijke losers zijn het... allemaal
Het is gewoon maar even opmerken, en wou mijn ongenoegen over de maatschappij eens delen.
(de relevantie met politiek is die premies voor rookruimtes in Blankenberge... )
|