Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur
Ja oké, dat zijn wel echte kustwacht en douaneschepen. Ik had eigenlijk vooral zin om op de Holland klasse te schelden. Ik ben ook eigenlijk wel een voorstander van schepen van ongeveer dat formaat, maar het lijkt me zinniger om ze dan maar meteen als een fregat uit te rusten.
De Holland klasse heeft een grotere waterverplaatsing dan de M-fregatten (de sigma's zijn nog eens de helft daarvan), maar nauwelijks nuttige bewapening en minder snelheid. Het verschil tussen 22 en 29 knopen is dat het ene een snel vrachtschip niet of nauwelijks in kan halen, terwijl het andere dat makkelijk kan. Het zal allemaal wel wat goedkoper zijn, met wat minder bemanning, maar het is allemaal heel erg gebouwd op het idee dat je nooit een aanval zal hoeven lanceren op iets dat groter is dan een speedboat vol terroristen die toch al jouw kant op komt varen. Wat mij betreft is een wat kleiner schip dat dan maar wat vaker moet bevoorraden maar wel een hogere snelheid kan halen en als het nodig is luchtafweerraketten en torpedo's in kan zetten een nuttigere besteding van hetzelfde geld. Het is ook geen volwaardig fregat, maar het offert andere eigenschappen op, en is daardoor in mijn ogen een zinnigere investering voor een marine die serieus wil blijven meespelen. Zeker ook voor de Nederlandse marine, die een set grote landingsschepen heeft aangeschaft maar niet lijkt te willen kijken naar materiaal dat deze schepen kan begeleiden. Ik zie het de Holland-klasse nog niet doen.
|
Ik snap het opofferen van topsnelheid ook niet. Het is een mooie stroomlijn die een hoge top zeker zou rechtvaardigen. Vooral als je bewapening opoffert. Anders kan je inderdaad beter nog 4 rotterdams in de vaart nemen gezien de actieradius en helicapaciteit. Ik had toch wel een topsnelheid van 35-40 knopen in gedachten voor een patrouille vaartuig dat het moet hebben van goalkeeper.