22 - De Bergrede: Over het onderscheid tussen liefde en geile hartstocht.
Na enkele dagen kwamen de eerste Joden boven, die zich door Johannes hadden laten dopen en door verwezen werden naar Jezus voor het eerste onderwijs.
Nu: Jezus was natuurlijk hartstikke zenuwachtig en om indruk te maken haalde hij de Thora van Mozes te voorschijn en hij besloot de zaak maar meteen grondig aan de pakken.
Jezus: "Beste mensen, gij zult wel weten dat God Jahweh volgens Mozes gezegd zou hebben: weest vruchtbaar en vermenigvuldig U* en later de mensen verboden zou hebben van de vrucht der boom omtrent de kennis van goed en kwaad te eten.**
Nu, dat is nogal tegenstrijdig en òf Jahweh òf Mozes moet hier in de war geweest zijn, want het is natuurlijk goed om van de vrucht te eten om daardoor tot de kennis van goed en kwaad te geraken, wat wel een minimale voorwaarde moet zijn om aan de geslachtsgemeenschap te beginnen en kinderen op de wereld te zetten.
Dus voorwaar, ik zeg U, hier moet staan: eet van de vrucht der kennis van goed en kwaad omtrent de voortplanting, zodat U zich aldus met liefde en kennis van zaken en niet alleen maar uit geile hartstocht aan de lichamelijke eenwording kunt wijden".
*Genesis 1:28 uit de Statenbijbel. Overigens is het niet Jahweh die dat zegt, maar een andere God: Elohim. Dit omdat er in de Bijbel twee scheppingsverhalen staan met twee verschillende Goden: Elohim en Jahweh. Het tweede scheppingsverhaal begint bij 2:4.
**Genesis 2:17 - De oorzaak van deze tegenstrijdigheid komt omdat er twee scheppingsverhalen zijn, de eerste waar helemaal geen sprake is van een zondeval en de mens het gebod krijgt zich te vermenigvuldigen en een tweede verhaal waar een verbod geldt tot het eten van een vrucht en na het eten daarvan Adam en Eva bemerken dat zij naakt zijn, zodat de zonde hier de seksuele schaamte moet zijn, voortkomende uit het onderscheid tussen liefde en alleen maar seksuele drift.
Zodat hier de ware taak voor Jezus is weggelegd dit duidelijk te maken, omdat vanuit de liefde de ware betekenis alsnog begrepen kan worden.
