Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev
Dat heb je nu al genoeg verteld, maar het slaat niet aan precies...en met reden!
We hebben meestal al diegenen leren kennen die probleemloos wegsmelten tussen de autochtonen en die we zelfs niet meer als allochtoon ervaren! Ze hoeven niet eens "verrijkend" te zijn, "gewoon menselijk" is al meer dan genoeg!
Maar er zijn er zoveel die we niet hoeven leren te kennen, waarvan we zelfs moeten hopen ze niet tegen het lijf te lopen! Vertel dat maar aan de vele mensen die met dat soort al iets te maken heeft gehad. De kranten kunnen bijna leven van hun strapatsen alleen!
De tijd van leren en observeren ligt stilaan achter ons.
Blijft enkel nog reageren over.
|
En dat is nu een opmerking die ik spijtig genoeg moet beamen.
Dat is wat ik ontzettend mis: de vriendelijkheid bij deze mensen is ver zoek.
In de bus, op straat, in de winkel, ... overal hetzelfde. Ze bekijken je niet, geen goedendag, geen helpende hand, een zitje in de bus wordt niet afgestaan voor een bejaarde dame of heer, er wordt enkel scheef en denigrerend naar je gekeken, alsof men een insect ziet, men kruipt je voor aan kassa's, als mensen moeten rechtstaan wegens plaatsgebrek zetten zij liever hun tassen op de stoeltjes, die ze zeker niet wegnemen, ... ook niet voor ouderen, een vrouw met een buggy wordt niet geholpen, ze zien enkel mekaar, je zal ze ook nooit ontmoeten in een autochtoon restaurant, bij een autochtone bakker, een autochtone slager, men houdt geen rekening met iets, zorgt voor geluidsoverlast door zeer hard te praten of te schreeuwen op straat, berispt de kinderen die mogelijk kattenkwaad aan het uithalen zijn niet, ze klagen alles aan, alles is hun te veel, zijn onverdraagzaam jegens onze feesten en gebruiken, ...
Dat vind ik zo pijnlijk. Het laatste restje sociaal weefsel wat nog in onze geïndividualiseerde maatschappij overblijft, vervalt zo volledig.
De publieke beeldvorming die ze geven, alle allochtonen, zowel van Oost-Europa als Noord-Afrika als Zwart Afrika, is dat het om een zeer kattig, kort, brutaal en fel soort mensen gaat die anderen enkel gebruiken in functie van zichzelf, en beginnen te klagen en te keer te gaan als een driftige peuter als ze hun zin niet krijgen... Dat is vrees ik ook de reden dat ze zoveel gedaan krijgen in dit land, waar de meeste blanke mensen bv niet op OCMW steun of spontane dienstverlening van openbare instanties moeten rekenen...
Voor alle duidelijkheid, dit is iets wat ik vast heb gesteld over de jaren heen. Het is niet dat ik op basis daarvan bepaalde standpunten ga aanhangen. Ik stoor me er zelf niet heel erg aan, tenzij er voorvallen ontstaan waarbij ik me niet gerespecteerd voel in mijn integriteit wat helaas wel eens is gebeurd.
Maar ik kan me voorstellen dat dit zeker voor oudere mensen die altijd in een bepaalde buurt zijn opgegroeid en daar ook iedereen kennen, moeilijk kan zijn.