De Schoof is nergens nog klant bij instellingen die hun klanten dermate bedrogen dat er staatshulp nodig was om drama's te voorkomen.
De Schoof is ook allergisch aan de crimineel-nalatige houding van de francofonie om Vlamingen als minderwaardig te beschouwen.
Daarom plaatst de Schoof het onderwerp van dit krantenartikel, vandaag in De Standaard, in een draad:
Hoe is het mogelijk ?
Ge moogt gij al goed twee- of meer-talig zijn, als gij ziek zijt of in grote stress, dan kan dat al een mooi verschil opleveren.
Maar tegelijk: gij betaalt centen, goede centen waarvoor gij hard gewerkt hebt, en gij krijgt daarvoor een minderwaardige service dan uw zuiderbuur.
Misschien is dit niet letterlijke en wettelijk discriminatie, maar ik ervaar het wel zo.
De Schoof denkt dat het nooit zal ophouden, en dat telkens opnieuw dergelijke zaken gaan opduiken, als er geen grondige wijziging van het systeem doorgevoerd wordt.
Daarom ligt de oplossing van dergelijke problemen ook heel simpel voor de hand.
titel en ondertitel:
Moerman hekelt Franstalige Ethias-hulp
Vlaanderen moet eigen ‘buying power' gebruiken
link :
http://www.standaard.be/krant/tekst/...cleid=H73P38JN
beetje tekst voor als links morgen niet meer zou werken:
Citaat:
BRUSSEL - Vlaams parlementslid Fientje Moerman (Open VLD) kruist de degens met verzekeraar Ethias.
Stel, u wordt plots ziek in het buitenland. Geen probleem, u hebt medische bijstand die de kosten dekt. Maar wat als de verzekeringsmaatschappij u verplicht om in een vreemde taal uit te leggen wat er scheelt? Het overkwam de Vlaamse parlementsleden Fientje Moerman en Ann Brusseel (beide Open VLD) tijdens een recente studiereis van de commissie Buitenlandse Zaken naar de Verenigde Staten.
Net als alle Vlaamse parlementsleden en ambtenaren zijn Moerman en Brusseel aangesloten bij verzekeraar Ethias. Met als onvermoede gevolg dat de twee liberale dames in het verre Amerika hun medische probleem uit de doeken moesten doen in... het Frans. Ze werden namens Ethias geholpen door een arts uit Parijs, die ‘geen letter Nederlands sprak'.
Moerman beklemtoont dat ze er geen moeite mee heeft om een andere taal te spreken in een noodsituatie. ‘Ik ken ook de meest courante medische terminologie in het Latijn. Van de “eerste burgers van het land” mag men verwachten dat ze op zijn minst drietalig zijn. Maar ik maak mij zorgen over de grote meerderheid van de mensen die aangesloten zijn bij Ethias en die enkel huis-tuin-en-keuken-frans of -engels spreken.'
Fientje Moerman was zo verontwaardigd dat ze in de pen kroop om het probleem aan te klagen bij de Vlaamse parlementsvoorzitter, Jan Peumans (N-VA). Om het geheel in de verf te zetten, schreef ze haar mail in het Frans, zwierig ondertekend met ‘Joséphine Moerman'. Ze kreeg antwoord van Peumans' kabinetschef: Ethias heeft zich intussen geëxcuseerd en belooft plechtig om ‘de taalkeuze van de klant te respecteren'.
Moerman wil verdergaan dan beloftes. ‘Het gaat niet over parlementsleden, het gaat over gewone burgers. Vlaanderen verzekert duizenden mensen bij Ethias, dat geeft ons genoeg buying power om contractueel te eisen dat zeven dagen op zeven en de klok rond Nederlandstalige bijstand wordt gegeven.'
|