Los bericht bekijken
Oud 23 april 2012, 22:27   #1811
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, ik kan abortus niet begrijpen. 't Is een te afschuwelijke misdaad. Net zomin kan ik begrijpen dat een moeder haar eigen pasgeboren kind in een vuilzak stopt en het door verstikking doodt. De daad is al is gruwelijk, terwijl het bij een late abortus vaak nog veel gruwzamer aan toegaat. Het kind wordt gedood en in stukken gereten.

Wel kan ik de uitzichtloze situatie inschatten waarin sommige ouders zich bevinden, maar nooit kan dit de moord op een onschuldig individu goedpraten. Soms kan er immers zoiets voorkomen als ongeregelde liefde. Sterke, bijna niet meer te controleren sentimenten die echter losgeslagen zijn en daardoor geen enkele morele toetsing meer kunnen doorstaan. De pijn, de angst, de ontreddering, ik kan het allemaal begrijpen. Niet echter waartoe het dan, in een vlaag van volledige zinsverbijstering toe leidt. De oplossing is in deze vele malen erger dan de 'kwaal'.
Beste Jan.

Ik ben het met je eens over je visie op abortus. Twijfel daar maar niet aan. Ik beschouw je zelfs als één van mijn beste virtuele vrienden, precies omdat we zo vaak op dezelfde lijn zitten met onze mening.

Maar...

Waar ik het oneens met je ben is dat ouders, weldegelijk hun dochter kunnen aanraden -noem het onder druk zetten als je wil- om abortus te plegen uit liefde voor hun dochter.

Mensen met een andere visie op abortus zoals bijvoorbeeld Raf, kunnen hun dochter weldegelijk uit liefde aanraden om abortus te plegen. Ze kunnen bijvoorbeeld denken dat een kind krijgen op zeer jonge leeftijd een nefaste invloed zou kunnen hebben op de studie die ze op dat moment volgen.

Om een concreet voorbeeld te geven denk ik, dat het weldegelijk mogelijk is, dat wanneer een meisje in haar tweede jaar universiteit zit met uitzicht op een doktersdiploma, die ouders hun dochter aanraden om te aborteren, zodat ze haar droom om dokter te worden alsnog kan waarmaken.

Wie een kind heeft, moet nu eenmaal zijn prioriteiten verleggen en dat kan betekenen, kansen missen.

Ik kan dat begrijpen.

Ik keur het niet goed en zou het zelf anders proberen de problemen op te lossen, zodat een abortus niet gebeurd, maar mensen met een ander visie kunnen abortus zien als de beste oplossing uit liefde voor hun dochter.

Welke liefdevolle ouders zouden nu hun dochter een abortus aanraden -onder druk zetten- om haar te pesten?

Bovendien kan ik je vertellen dat vroeger, voor de abortuswet was goedgekeurd, heel vaak (lees: bijna wekelijks) dochters van notabelen (notarissen rechters, enz...) binnen een katholiek ziekenhuis, weldegelijk binnenkwamen voor een "curettage", zoals dat toen heette. De nonnekes zorgden daar wel voor. Niet voor gewone werkmensen, maar weldegelijk voor notabelen en rijken. Dat heb ik van mijn moeder, die hoofdverpleegster was in een katholiek ziekenhuis, met nachtdienst.

Zelfs zij konden het -voor sommigen dan- begrijpen.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden