Los bericht bekijken
Oud 24 april 2012, 10:57   #20810
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het Oosten, waarom gaat u onderstaande vragen uit de weg en laat u ze systematisch onbeantwoord?
Citaat:
U leeft graag in een land met verschillende culturen... Hoezo? Hoe beleeft u dat concreet?I
Ik beleef dit omdat ik regelmatig in contact kom met mensen die Frans of Duits pratenin ons land. En die allen hun eigen culturele inbreng hebben en een typische manier om tegen het leven aan te kijken. En toch zijn allen landgenoten. Dat vind ik geweldig. En quasi uniek. Want België is een van de zeldzame nationale staten waar het Latijnse zuiden en Germaanse noorden mekaar vinden in één nationale staat. In zo’n ‘drielandenpunt’ voel ik me thuis. Ook al zijn er soms akkefietjes tussen de twee (drie) gemeenschappen. Dat maakt het leven juist boeiend en interessant.

Ik moet er niet aan denken onder één dak te wonen met die saaie Hollanders. We hebben bovendien van die mensen niets te leren, noch op cultureel vlak, noch op economisch vlak, noch op het gebied van het staatsbestuur, noch op financieel vlak, noch op het vlak van het onderwijs, noch op het vlak van de sociale zekerheid , noch op het vlak van de geneeskunde en zeker niet op het vlak van het ‘savoir vivre’.

Me een landgenoot van Rutte of Balkenende te moeten noemen, zou ik ervaren als een soort psychische gruwel. Nu ja 'gruwel', is een groot woord, maar het gaat toch stevig in die richting.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 april 2012 om 11:13.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden