23 - Opdat ook de kinderen uit liefde geboren worde.
Jezus: "Want als het om goed en kwaad gaat, dan gaat het in de eerste plaats om de seksualiteit, wat wel daaruit moet blijken dat Adam en Eva, na het eten van de vrucht, zich schaamden voor hun naaktheid,* wat geheel en al in orde is, omdat de mens geen dier is, maar een geestelijk wezen, die van zijn lichamelijke naaktheid geen openbare vertoning maakt, maar deze geheiligd weet in de intimiteit van de liefde van twee mensen.
Want alleen in de liefde is de naaktheid en de geslachtsdaad geheiligd, en wel omdat de liefde des hemels is. Aldus moet het zijn: eet van de vrucht om tot de kennis der geslachtsdaad te komen en tevens het onderscheid te kennen tussen louter en alleen maar de drift tot paring, die als zodanig het innerlijk van de mens niet kan bevredigen, en de hogere liefde, die mensen werkelijk tot elkander brengt. Dus: eet van de vrucht en kom tot elkander uit liefde, zodat ook Uwe kinderen uit liefde geboren worde. Dit is wat de schrift wil zeggen. Het is een boodschap van liefde, een boodschap ook om het onderscheid van liefde en louter drift te kennen".
Aldus had Jezus gesproken en zijn eerste toehoorders waren zeer verbaasd over zijn betoog, want deze was zeer diepzinnig en voor het eerst hadden zij het gevoel Genesis te begrijpen naar zijn ware bedoeling: eet van de vrucht, want deze is het wezen der voortplanting en beoefen de gemeenschap uit liefde.
*Volgens Dr. H. Hartogh Heys van Zouteveen in zijn boek: over de oorsprong der godsdienstigen denkbeelden, bladzijde 119, kan de paradijsmythe geheel en al astrologisch uitgelegd worden (ik: zoals het Jezusverhaal afgeleid is van een zonnemythe, maar toch duidelijk meer is dan alleen dat), en wel zo dat Adam en Eva zich kleedden tegen de koude (de winter is dan de sfeer der boosheid en de verdrijving uit het paradijs).
Dat is dan wel aardig gevonden, maar dat verklaart niet de schaamte en de idee ener zondeval.
