Los bericht bekijken
Oud 28 april 2012, 11:53   #109
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 43.671
Standaard

Zwitser


Citaat:
Zo lang je van of naar Parijs wil... Maar probeer eens tussen 8 en 10 (dat is dus ochtendspits) van Toulouse naar Bordeaux te geraken. Twee grote steden nochthans. Op een vergelijkbare lijn in het VK rijd men elk kwartier.
Britain's railways 'are the most expensive, least comfortable and the least efficient in Europe'

http://www.dailymail.co.uk/news/arti...nt-Europe.html



Citaat:
Men kan bij de uitbating van plattelandslijnen veel besparen. Bij de NMBS heeft men daar echter geen oren na. Ik denk dat juist hier kleinere bedrijfjes beter zouden kunnen presteren.
besparen misschien wel, maar duurder voor de klant wordt het zowiezo, DUS gaan meer mensen de auto gebruiken.


Citaat:
In Groot Brittanië kan je voor een spotprijs het hele land door aan een best hoge snelheid, en je krijgt er nog gratis WIFI bij ook. En als je de trein toch nog te duur vindt kan je met de bus.
Kan je in Duitsland enkel van dromen...
Spotprijs? Cijfers tonen duidelijk aan dat de Britse spoorwegen de duurste van Europa zijn, een duidelijk gevolg van de privatisering.





Citaat:
Maar goed, de DB doet het inderdaad goed op de lange afstand. En ze is zelfs winstgevend, en de ICE vindt ik persoonlijk de beste trein in Europa. Maar wat regionaal verkeer betreft raakt DB steeds meer concessies kwijt.
Een slechte zaak, geen enkele privé-maatschappij zal het zo goed doen als DB.



Citaat:
Er is daar wel wat aan het veranderen. Er zijn talrijke spoorprojecten in de VS. Een groot probleem zijn echter de veiligheidsnormen die door de federale overheid opgelegd worden.
Een ander groot probleem is dat de overheid weigert te investeren. Obama had interesse in een hogesnelheidslijn maar werd afgeschoten door het republikeinse congress.



Citaat:
Overigens, omgekeerd krijg ik dan weer verbazende verhalen van Amerikanen die niet kunnen begrijpen dat er bijvoorbeeld geen busdienst van Antwerpen naar Eindhoven is...
Is inderdaad ook verbazend. Overigens niets belet een privé-maatschappij daar een busdienst in te leggen, gebeurt ook niet.

Ik pleit al langer voor een spoorlijn tussen Eindhoven en de Kempen, en tussen Oostende en Dunkerque.






Citaat:
De winsten van de aandeelhouders dienen om het kapitaal te vergoeden. Dat is de kapitaalkost, en die heeft een overheidsbedrijf ook.
En je kan door middel van openbare aanbestedingen er voor zorgen dat het bedrijf dat met het minste winst genoegen neemt de opdracht krijgt. Zo slaagt men er in Duitsland en Zwitserland in om meer OV aan te bieden zonder dat het OV budget omhoog moet.
Dat bedrijf zal echter enkel geïnteresseerd zijn in de winstgevende lijnen. Dus de overheid zal enkel de winstgevende lijnen kunnen uitbesteden en blijft dan achter met de niet-winstgevende. Bovendien is een veelheid aanmaatschappijen niet klantvriedelijk of sociaal. Bvb. een privé-bedrijf zal geen rekening houden met sociale tarieven en de klant moet dus een ander abonnement hebben om op die lijnen te kunnen reizen.





Citaat:
De NS is aantoonbaar stipter dan de NMBS, enkel de SBB was vorig jaar stipter... En een trein elke 15 minuten, daar kan je in België maar van dromen. in de Randstad is dat echte de regel.
Om de 15 minuten is enkel op de lijn Rotterdam-Amsterdam. Op de lijn Antwerpen-Brussel rijden er ook ongeveer 4 treinen per uur.

De NS is alleen stipter in de statistieken omdat ze de "opgeheven" treinen niet meerekenen. En opgeheven treinen, da's een Nederlandse specialiteit.


Citaat:
Er zijn in België zelfs voorstadslijnen waar op zaterdag geen treinen rijden...
Het Nederlandse net is gewoon minder dicht, zo telt Brussel-Zuid 22 sporen die bijna constant bezet zijn, terwijl Amsterdam-Centraal maar 15 sporen telt.






Citaat:
En toch zijn kleine bedrijfjes vaak efficiënter dan grote, zeker als het om "kleine" dingen gaat. Regionale verankering heeft ook zo zijn voordelen.
Privé-treinmaatschappijen zijn meestal een pak duurder, dat is ook zo in Nederland.


Citaat:
Het OV rond Zürich is een van de beste ter wereld, het is voor 67% kostendekkend, en er zijn een OV vijftigtal bedrijven bij betrokken...
De meeste staatsmaatschappijen zijn ook voor minstens 67 kostendekkend. Zoals je zelf al aangaf is de DB zelfs winstgevend.



Citaat:
En voor wie veel OV gebruikt is het helemaal niet zo duur.
Dat geldt in BelgiË overigens ook. De NMBS is in praktijk de goedkoopste spoorwegmaatschappij van Noord-West Europa.
tomm is offline   Met citaat antwoorden