Los bericht bekijken
Oud 28 april 2012, 23:46   #407
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ik raad iedereen aan tactisch te stemmen. Los van emotie.
Mij stem zal niet zo interessant zijn gezien dat deze stem valt in een gebied dat al > 80 % in handen is van ratachisten.

De stemmen van kiezers in gemeentes ten noorden, westen en zuiden van Brussel kunnen wel een heel krachtig effect bewerkstelligen.
Het wachten wordt allereerst op de kieslijsten van de FDF, UNION , PS en andere lokale of combinatielijsten in Vlaams Brabant. Dan kan er verder geanaliseerd worden.
Doel lijkt me duidelijk, hoe klein de kans ook is dit jaar: Minstens één Vlaamse (niet-faciliteiten) gemeente in Franstalige handen te spelen. De gedachten gaan op dit moment uit naar Machelen en/of Zaventem die rijp lijken om te vallen.
We zullen na de zomer dan ook de Nederlandstalige en anderstalige bewoners van deze gemeentes op moeten roepen om Franstalig te stemmen.
Er is geen andere manier , zo lijkt het, om de Vlaamse regering wakker te schudden.
Het is moeilijk voor te stellen dat de Vlaamse regering met een Franstalig Zaventem, dat aansluiting bij Brussel opeist via de nieuwe burgemeester, door kan blijven slapen. Al mag je het niet uitsluiten.
Een relatief klein aantal Nederlandstalige kiezers hebben in ieder geval de unieke mogelijkheid om hun eigen regering te provoceren door de Franstaligen aan de macht te helpen.
Wie is die "we" die plotseling in de tekst opduikt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden