Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk
... Uw argumenten kan ik aannemen dat bv een immorele daad van een loodgieter één slachtoffer maakt en dus een veel kleinere inpact is op de samenleving dan vb de immorele bestuurders van Dexia en gemeentelijke holding .
Een andere vraag zou kunnen zijn , die bepaalde loodgieter draait zijn hand niet om om de factuur aan te spekken met 100 of 200 € , maar zou die zelfde laag geschoolde man over de schaamteloosheid beschikken om een ganse gemeenschap en generatie met een kater op te zadelen. Mogelijk zo die simpele mens dat toch wel wat te grof vinden .
|
Tja, in feite kan u net als ik daar geen sluitende uitspraak over doen. Aangezien laaggeschoolden nooit in posities en topfuncties terecht komen waar ze de mogelijkheid hebben om immorele daden te stellen met hoge bedragen en invloed op vele mensen.
Maar mijn punt is dat laaggeschoolden wel immorele handelingen kunnen stellen op een kleiner niveau en dat ze dat ook effectief doen. Wat volgens mij het vermoeden wekt dat ze dat ook op hoger niveau zouden durven. Trouwens, u stelt dat universitaire studies te weinig de nadruk leggen op emotionele en morele waarden en dat daardoor hooggeschoolden immoreler worden. Maar tijdens de periode dat hooggeschoolden studeren, hebben laaggeschoolden geen 'lessen' of iets dergelijks in de plaats waar ze wel hoge morele waarden aangeleerd krijgen. Het uiteindelijke resultaat in "nieuwe kennis inzake moraal" zou dan uiteindelijk in beide groepen even hoog moeten zijn en het morele besef dus ook.