Los bericht bekijken
Oud 30 april 2012, 11:34   #154
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
BTW is van toepassing op kopen van dealers, niet van particulieren.
Deze kostten me gemiddeld 18.5 euro, voor 22.5 gram zilver (25 gram 0.900).
Deze die u denkt Zwitsers te zijn zijn Italiaanse 5 lires. Er zitten ook franse tussen. Zwitserse zijn veel zeldzamer en hebben een meerprijs die ik in de optiek van zilver als sparen niet wil betalen.
Die Amerikaanse dollars zijn Kennedy halfdollars van 1964, het enige en laatste jaar waar ze 0.900 waren, er zit 11.25 gram zilver in oftewel exact de helft van een 5 frank/lire stuk. Ik koos ze om die 'halve' reden en ook omdat ze doorgaans weinig circuleerden (mensen staken ze weg in plaats van ermee te betalen) waardoor ze in goede conditie zijn.

En ja, er is BTW, hier in Belgie 21%, in Engeland 25% of zo, in Nederland voor munten met een gezichtswaarde in een legaal betaalmiddel (euro/dollar/enz) 12%. In Duitsland 9% meen ik, ik kocht in Nederland. Uiteraard enkel bij dealers. Het voordeel van dealers is dat je kunt kopen zoveel je wil op het moment je kiest (dus dips uitkiezen), ze verkopen echter dit soort oud zilver heel weinig tot niet, dus het is veel zoekwerk, geluk en geduld hebben. Soms raap je er 50 bij elkaar in 35 transacties, soms vind je (zeldzaam) iemand die er 50 verkoopt. Ik heb geluk gehad, veel kunnen kopen van dezelfde, wat in het voordeel van beide partijen is, al die kleine aparte verzendingskes betekenen een grote kost voor de verzending.
Inderdaad,... ik heb er hier ook zo een paar liggen ik had me vergist van land. Zo een halve dollar is men tweede beste investering ooit geweest (in percentages winst) Ik heb ze ooit twintig frank betaald op een rommelmarkt. 18.5 euro voor een 5 fr leopold 2 (kheb gezien dat er ook van leopold 1 tussenzitten) is zeer weinig. Normaal betaal je deze een 30 euro het stuk. Vroeger kon je ook makkelijk halve franken en 1 frank stukken vinden van leopold 2 voor een 50 fr/stuk in de muntenwinkeltjes tegen de beurs. Als je daar vandaag gaat kijken zijn er echter weinig van deze zaken over. Meestal verkopen ze enkel maar postzegels meer. Je vraagt je waarschijnlijk af wat men beste investering ooit was => 1 fr stukken van frankrijk (zilver) kon je gewoon uitzoeken. Deze kon je zeer duidelijk herkennen aan de dikte en de datum die erop stond.
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden