Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo
Ik kan uw bijdragen doorgaans wel pruimen, inbegrepen uw cynische en negatieve visie op het Westen. Edoch kan ik mij soms niet van de indruk ontdoen dat u dit zwartgallige Westen lijkt te willen uitspelen tegen een "betere" en "ideale" samenleving die volgens u bestaat in landen zoals Rusland, China en Noord-Korea. Steevast vertoont u ook heimwee noor goeie ouwe tijden toen bepaalde landen nog werden geregeerd door sterke charismatische figuren al dan niet gelieerd met Moskou.
Dit doet uw visie inzake internationale politiek ietwat lijken op die van Ronald Reagan, nl. een strijd tussen het Goede en het Kwade. Nogmaals, ik kan uw cynisme tot op zekere hoogte delen. Alleen is mijn cynisme niet enkel beperkt tot het Westen.
|
Ik ben ook kritisch voor China en zeker Rusland (voor Noord-Korea heb ik geen enkele bewondering of sympathie) maar deze landen worden al genoeg eenzijdig en systematisch bekritiseerd in de westerse pers. Dus bied ik wat weerwerk.
Over China vallen er inderdaad ook negatieve dingen te zeggen maar toch veel meer positieve. Het regime in Rusland ben ik geen zo'n fan van, het is extreem corrupt en zorgt niet voor welvaart.
Toch wordt Rusland overmatig bekritiseerd in de pers, terwijl dat onder Yeltsin, die braaf aan het lijntje liep van het Westen maar voor Rusland zelf nog veel erger was dan Putin en evenmin democratisch, niet het geval was.
Zo las ik recent een aan Rusland gewijde editie van Le soir, en daar durfden ze het aan het Yeltsin regime te idealiseren, een regime dat de grote meerderheid Russen arm maakte, het hele land liet verkommeren en aan maffiagroepen uitleverde, Russische belangen verkwanselde, ook extreem corrupt was, de economie uitverkocht aan enkele maffiosi, het parlement met tanks liet beschieten omdat ze regeringsbesluiten niet wilden goedkeuren, en miljoenen doden liet meestemmen. In Rusland zelf durft niemand dat regime te verdedigen en heeft ook niemand (behalve enkele maffiose miljardairs zoals Beresovsky) er heimwee naar.