Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen
Op zaterdag 28 april jl. werd tussen de Frans-Vlaamse dorpjes Noord- en Zuyd-Peene de jaarlijkse Mars aan de Peene gehouden ter herdenking van de Slag aan de Peene in 1677.
Toen de deelnemers bij de gedenknaald aankwamen, stond er een oudere man die met zijn Vlaamse vlag de menigte opwachtte. Hem werd door de voorzitter van het organiserende comité verzocht het monument te verlaten en zich te voegen bij de menigte op de dijk. De voorzitter was namelijk voornemens een in het Frans opgestelde verklaring voor te lezen. De Vlaming weigerde iedere medewerking, toonde zich onverzettelijk en vroeg op luide toon respect voor het Nederlands en dat het Nederlands zou gebruikt worden voor de toespraak. Het leidde tot ordinair duw- en trekwerk en meewarig gemompel vanuit de menigte op de dijk.
De voorzitter: "En neerlandais? Pas de possible, monsieur. Ici est la France!"
De Vlaming: "In het Nederlands, godverdomme! Gij hebt sinds 1946 de tijd gehad om Nederlands te leren en nog hebt gij het lef het Frans te gebruiken!"
Het kwam mij als aanwezige bij de Mars aan de Peene voor dat het incident voor de nodige tweespalt heeft geleid. Ik hoorde mensen om mij heen mompelen dat 'de man' een punt had, maar verder de ceremonie geweld aandeed. Wat is uw mening hierover?
|
Het bewuste moment waar zich de taalstrijd afspeelde ...
NB: De foto is van mijzelf en ik heb rekening gehouden met privacy van betrokkenen.