Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde
Uw vergelijkingen lopen een beetje mank:
1. Elke NL-talige plaatsnaam eindigend om -em gaat etimologisch terug op het suffix 'heim' wat nadien -em werd. Dat heeft eerder te maken met hetgeen men kan onderbrengen bij 'spellingsaanpassingen' of aanpassingen aan de geevolueerde uitspraak.
Van de 'Zuidelijke Nederlanden' , 'Vlaanderen', 'Artois' en 'Henegouwen', Nord-Pas de Calais maken is echter van een totaal andere orde!
Dat is niet taalkundig maar politiek geïnspireerd.
Men miskent in elk geval de roots van die streken.
|
Wie is 'land van Loon' 'Limburg' gaan noemen? Wat zijn de roots van het land van Loon?
In het trouwboekje van mijn grootvader staat zijn geboorteplaats Reckheim als officiële benaming. Dat die naam veranderd is was dus een politieke beslissing. Geen sspellingsaanpassing zoals elders in Vlaanderen. Niet vergeten dat je het over een plaats hebt die tot aan de Franse inval Duits grondgebied was, In Duitsland wordt ook nog altijd '-heim' geschreven.
2. Fr.-Vl. werd militair geannexeerd door Frankrijk. Gebeurde hetzelfde met Limburg door de Nederlanden of diegenen die er toen heersten?[/quote]
Welke historische rechten hadden 'de Nederlanden' op het land van Loon?
Ik ben akkoord dat gedurende de eeuwen er verandering zijn in staatsbestellen. Dat alles evolueert. Het wordt tijd dat de flaminganten dat ook gaan beseffen. Maar neen zij hebben altijd hun eigen waarheid. Zelfs als je hen een spiegel voorhoudt blijven ze draaien en keren de gekste redenen aanhalen om het eigen gelijk te bewijzen.
Citaat:
Tijdens het Congres van Wenen in 1815 werd min of meer beslist tot het afstaan van de Zuidelijke Nederlanden (België en Luxemburg) door Frankrijk.
Onder andere over de toekomst van de rechteroever van de Maas waren er meningsverschillen, maar vorst Willem kreeg op 11 februari 1814 de linkeroever van de Maas definitief toebedeeld. Hierna maakte hij nog aanspraak op het gebied tussen Maas en Rijn.
Uiteindelijk zou hij het grondgebied verkrijgen van de Oostenrijkse Nederlanden volgens de grenzen uit 1789 (dus zonder Frans-Vlaanderen), de oude Republiek, en het Land van Luik, met enkele correcties. Willem poogde vergeefs ook Givet, Quesnoy, Maubeuge, Valenciennes en Condé toegewezen te krijgen. Sittard wilde Duits blijven maar kwam bij het verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Herzogenrath wilde Nederlands blijven maar kwam toch bij de Duitse Bond.
|
Ik zie op die kaart bv het rijksgraafschap Reckheim wit gekleurd.
Als Frans Vlaanderen geen deel meer uitmaakt van Vlaanderen is dat een gevolg van het congres van Wenen, en niet van een militaire verovering. Zelfde reden warom Luik en Loon nu in België liggen. Net als Sittard, Reckheim en andere gebieden niet meer bij Duitsland horen.
Leg gij mij nu eens uit waar mijn vergelijking nog mank loopt.