11 mei 2012, 21:34
|
|
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde
In de tekst waaruit gij u dit haalt, wordt uw citaat voorafgegaan door het volgende:
Naast de zeven provincies behoorden ook het zuidelijk deel van het land tot de Republiek; het waren de ‘Generaliteitslanden’. Dit waren de rooms-katholieke gebieden die tijdens de tachtigjarige oorlog door Spanje veroverd waren. Na de oorlog werden de gebieden bij de Republiek gevoegd en bij de Vrede van Münster had Fillips IV van Spanje Staats-Brabant zelfs als vredestraktaat aan de Republiek geschonken.
Merk op: veroverd door het Noorden versus veroverd door Spanje......
Kortom een warrige tekst die ik meteen afvoer wegens onbetrouwbaar. Inderdaad, wat is het nu...?
Tot nader order heb ik gelijk als ik in http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=21609 stel dat:
Na deze zoveelste plundering werd de Pacificatie van Gent meteen ondertekend en op 8 november 1576 afgekondigd. De Nederlanders leken zich weer verenigd te hebben in hun verzet. Op 9 november werden de Spanjaarden verdreven uit Gent, waarop vele andere steden volgden: in 1577 maakten opstandelingen zich meester van de steden Antwerpen, Brussel, Breda, Eindhoven, Groningen, Goes, Haarlem, Maastricht, Steenbergen, Steenwijk, Utrecht en Valencijn. De regeringstroepen moesten zich in veel plaatsen op bevel van de nieuwe landvoogd don Juan van Oostenrijk terugtrekken.
Nadien volgde een Spaans tegenoffensief en de meeste Vlaamse en Brabantse die zich bekend hadden tot de Unie van Utrecht steden vielen weer in Spaanse handen. Dit Spaans offensief stokt in 1585 in Antwerpen.
In de geschiedenis is dat geboekstaafd als 'val van Antwerpen', niet als bevrijding van Antwerpen. Maw toen die Brabantse en Vlaamse steden in de handen van de opstandelmingen kwamen werden ze bevrijd.
De opstandelingen ( noord én zuid )wilden zich ontdoen van het Spaanse juk en er besond niet iets als een noordelijk of zuidelijk kamp.
|
Wat zou het. Zoals de professoren Manning en de Vroede het zeggen hun boek: de Nederlanders waren louter verenigd om de Spanjaarden buiten te wippen. En voor de rest waren ze het niet eens. Bijlange niet zelfs!
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 mei 2012 om 21:35.
|
|
|