Los bericht bekijken
Oud 12 mei 2012, 13:09   #32
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
In deze zin gaat het vooral over een recht dat de sterkste, of op z'n minst diegene die denkt dat hij de sterkste is, zichzelf toe-eigent. In het geval van Rousseau zijn recht om macht uit te oefenen.

Denk bijvoorbeeld aan de verzwakte monarchieën in de geschiedenis. Ook zij zouden hun macht funderen op het recht van de sterkste volgens bepaalde filosofen, ook al zijn ze al lang niet meer sterk of aangepast of wat je maar wilt.

In economische context wordt het door bepaalde (marxistisch-geïnspireerde, keynesiaanse en chestertoniaanse) economiefilosofen gebruikt in de zin van een bedrijf zoals Monsanto dat kleinere meer aangepaste concurrentie kan kapotmaken enkel en alleen door hun grootte en advocatenapparaat, de concurrentie zijnde de kleine boer. Minder extreme voorbeelden vind je wel in elke sector, waar vooral merkbekendheid de factor van sterkte is.
Aha, het recht van de sterkste, gaat ook veel verder dan fysieke kracht?

Ik dacht dat dat toch vooral verzonnen was door stormfront-leden die aan de synthol zitten.

Maar dat was enkel en alleen mijn eigen onwetendheid zo te zien, mijn excuus dan.

Wat ik mij alleen wel afvraag is, of de topic starter het ook zo bedoeld als jij hier nu neer post.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden