Los bericht bekijken
Oud 14 mei 2012, 22:44   #591
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

http://www.spitsnieuws.nl/archives/b...-in-eigen-land

Citaat:
Drugstoerist in eigen land

Protesterende coffeeshops, meldpunten voor overlast en gebruikers die naar het noorden vluchten. Pas twee weken is de wietpas in gebruik, maar er lijken nu al twee Nederlanden te ontstaan.

Eindelijk hebben Ronald (31) en Bas (29) een parkeerplek gevonden in het centrum van Nijmegen. Maar in plaats van de mooie weidse Waal op te zoeken, lopen ze direct naar een smal, stinkend steegje. Daar bevinden zich drie donkere coffeeshops en dat is het enige dat hen interesseert. „We hebben verdorie zestig kilometer moeten rijden voor een beetje wiet. Wat is dit voor onzin.”

Sinds 1 mei is de wietpas verplicht in Limburg, Noord-Brabant en Zeeland. Gebruikers moeten zich bij een lokale coffeeshop registeren met een uittreksel uit de Gemeentelijke Basisadministratie. Daardoor moeten drugstoeristen worden geweerd, is het idee. Dat lijkt te werken. Volgens politiekorpsen in Zuid-Nederland zou het aantal drugstoeristen sinds de invoering zijn afgenomen.

Maar veel zuiderlingen pikken het niet. Ze weigeren een coffeeshop te bezoeken zolang ze daarvoor een pasje nodig hebben en vluchten naar het nieuwe wietwalhalla van Nederland: Nijmegen. Zo ook Bas en Ronald. Hun grootste bezwaar: de inbreuk op hun privacy. Ze zijn als de dood dat ze ergens als drugsgebruiker worden geregistreerd. „Dan kan ik mijn baan verliezen”, zegt Ronald. „Of de politie zit constant op je hielen”, denkt Bas. Nee, ze paffen liever anoniem. Bas en Ronald heten in werkelijk dan ook anders.

Privacy is veruit het meest gehoorde argument onder de drugsvluchtelingen in Nijmegen. Maar een enkeling ziet ook een breder maatschappelijk probleem. „Nu is het relatief rustig in mijn stad”, zegt een man uit Venlo, die ook niet met zijn naam in de krant wil. „Maar ik ben bang dat er straks veel overlast komt doordat softdrugs weer in de illegaliteit belanden.” Uit de voorlopige cijfers van het meldpunt van de PvdA in Venlo blijkt dat zijn angst niet ongegrond is.

De grote vraag is natuurlijk wat gebruikers gaan doen als de wietpas in 2013 in heel Nederland wordt ingevoerd. De antwoorden variëren enorm. Van een principieel ’dan haal ik het wel op de zwarte markt’ tot een verslagen ’dan zal ik onder protest toch een pas aanschaffen’. Sommigen overwegen zelfs helemaal te stoppen. Dat zal een aantal bestuurders als muziek in de oren klinken.

Na een uurtje blowen staan Bas en Ronald weer buiten. Hun aanvankelijke boosheid over de wietpas gaat nu schuil achter een waas van stonedheid. Bas zegt rustig: „Het was het toch wel waard, helemaal hier naar toe rijden. Nu moeten we nog even een voorraadje aanleggen.” Daarvoor moeten ze meerdere coffeeshops bezoeken, omdat ze per shop maximaal vijf gram mogen kopen. „We voelen ons echt drugstoeristen”, zegt Bas. Bij het horen van dat woord krijgt Ronald een korte lachkick. „Dat is toch te zot voorwoorden. Drugstoerist in eigen land!”
Enkele vaststellingen:

- Hierboven halen de personen aan dat als ze zich laten registreren in een coffeeshop de politie of hun werkgever erachter kan komen. Ik weet niet in welke mate dit klopt, maar het lijkt me wel een goed ontmoedigingsmiddel.
- Het aantal drugstoeristen in de zuidelijke provincies zou zijn afgenomen. Dat is positief aangezien dat het hoofddoel achter de wietpas was.
- Een aantal gebruikers overwegen volledig te stoppen als ze zich ergens moeten laten inschrijven. Valt ook enkel maar toe te juichen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden