Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje
Ik heb hier al heel veel berekeningen en cijfers gezien.
Maar wat niet te berekenen is, is de verandering in gedrag van de verbruiker.
Zelfs de OCMW's geven toe dat mensen die verplicht overschakelen van een jaar afrekening naar een budgetmeter( de enige meter die ze in China en Japan gebruiken voor particulieren) hun gedrag in verbruik vaak totaal verandert en deze mensen er geen problemen mee hebben om zuinig om te springen met energie.
|
Geef de burger geen of zeer beperkte toegang tot netstroom, en je hebt je gedragsverandering al ingebakken.
Citaat:
Een andere zaak die vergeten word is dat zaken zoals zonnencellen steeds goedkoper worden terwijl energie steeds duurder word.
|
De electriciteit zelf wordt bijna niet duurder.
Integendeel, de groene stroom, eenmaal de installatie staat, wordt gemaakt met een minimum aan grondstof. Wat de prijs zou moeten drukken.
Helaas is de bemoeienis van de Politiek, zogezegd om groene stroom te promoten, een verkeerd aflopend plan. Om die per kilowatt uur peperdure installaties te laten bouwen, moesten er bakken met geld uitgedeeld worden, omdat groene stroom zowat de duurste is die je kan maken.
Citaat:
Een auto met 2 liter diesel voor 100km is inderdaad geen utopie.
De oude 2pk was zonder moeite af te regelen op 2 liter benzine per 100km.
|
Neme een klein dieseltje, trap alle comfort en veiligheid eruit, limiteer het op 35 pk, en je hebt een 2l/100k autootje, dat zelfs 120km/u kan halen in ideale omstandigheden.
Citaat:
Dit weekend heeft in Nederland de ecowedstrijd plaats, waar voertuigen meer dan 1000km afleggen met 1 liter brandstof. De winnaars zitten op meer dan 3000km met 1 liter brandstof. En tel maar na, ze hebben 2 dagen om die afstand af te leggen. Deze voortuigen moeten dus niet alleen zuinig zijn, maar ook een behoorlijke snelheid halen. Want de afstand binnen de 20 uur afgelegd worden, er mag 's nachts namelijk niet gereden worden omdat lichten op de deelnemende voertuigen nog niet verplicht zijn.
Het huidige record is 3836 km voor de de prototype klasse.Bij de Urban-Concept wagens ligt het op 557 kilometer, dit zijn wagens die moeten voldoen aan de wetgeving voor voertuigen die in het verkeer worden toegelaten.
|
Er is een andere klasse van
"studie-projecten". Ik ken een van de jonge ingenieurs die daaraan meewerkt.
1 van de redenen waarom ik toch iets afweet van accu-technologie en de beperkingen.
Citaat:
Daarnaast is het fout om te denken dat zonnencellen niet werken op dagen dat er geen zon schijnt, want deze cellen hebben enkel licht nodig, geen directe zon. Op een koude winternacht met volle maan, werken zij dus ook.
|
Yep, mits het verschil, dat de maximum efficientie niet veranderd. Dus een paneel dat 20% van het invallende licht omzet kan per m² op een hoogzomerdag 200Wp genereren, en bij volle maan 0.2Wp/m² Het is iets.
Misschien als de zonnepanelen onder een straatlamp van 500W hangen, dat er meer uitkomt (500W uit 0.08m²) verspreid over 10m² zonnepaneel =10W=100W binnengehaald. Beter dan niks, maar die straatlamp moet wel die 500W ergens vandaan krijgen. Een windmolen misschien?
Point in case. Leuk van af het begin, maar ik bedoel vooral de eerste 8 minuten ivm maanlicht en zonnepanelen.