Los bericht bekijken
Oud 19 mei 2012, 10:47   #497
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Hier ben ik het in grote lijnen mee eens.
Ethiek is een menselijke creatie, en bijgevolg discutabel.
Uw voorbeeld geeft dit heel juist aan.
Enerzijds wishfull thinking dat we in meerderheid achter de zwakkere staan, anderzijds de nuchtere constatering dat er naloperij van de sterkste bestaat.

Dit voorbeeld is al veel discutabeler.
Ethiek of ethische overeenkomsten, zijn imho slechts mogelijk tegenover leden van eenzelfde soort.
Ik heb bijvoorbeeld een probleem wanneer iemand mijn kippen slacht en opeet.
Niet omwille van het lijden der kip, maar omdat hij de ethische afspraak van het eigendomsrecht schendt.
Je illustreert nogmaals hoe relatief ethiek wel is.
Zeker in situaties waarin de keuze moet gemaakt worden: de kool of de geit sparen.
Extreem gesteld verdwijnen alle ethische overwegingen, ook tussen mensen onderling wanneer de keuze zich stelt: slachten of geslacht worden.
Ik ben akkoord over de discutabele aard van ethiek. Ik wil me dan ook niet gaan verliezen in een eindeloze discussie over dit onderwerp. Ik zeg maar hoe ik het zie. Dat anderen er anders over denken kan ik heel goed begrijpen.
Ik kan alleen maar hopen dat de mensheid zich meer en meer naar het licht zal keren ipv naar de duisternis. Als men echt eerlijk met zichzelf zou zijn denk ik dat er voorlopig wss nog geen algemene eensgezinheid bereikt kan worden, maar dat men toch al een heel eind in die richting zou kunnen opschuiven.

Laatst gewijzigd door satiper : 19 mei 2012 om 10:48.
satiper is offline   Met citaat antwoorden