Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje
Ik heb hier al heel veel berekeningen en cijfers gezien.
Maar wat niet te berekenen is, is de verandering in gedrag van de verbruiker.
Zelfs de OCMW's geven toe dat mensen die verplicht overschakelen van een jaar afrekening naar een budgetmeter( de enige meter die ze in China en Japan gebruiken voor particulieren) hun gedrag in verbruik vaak totaal verandert en deze mensen er geen problemen mee hebben om zuinig om te springen met energie.
Een andere zaak die vergeten word is dat zaken zoals zonnencellen steeds goedkoper worden terwijl energie steeds duurder word.
Een auto met 2 liter diesel voor 100km is inderdaad geen utopie.
De oude 2pk was zonder moeite af te regelen op 2 liter benzine per 100km.
Dit weekend heeft in Nederland de ecowedstrijd plaats, waar voertuigen meer dan 1000km afleggen met 1 liter brandstof. De winnaars zitten op meer dan 3000km met 1 liter brandstof. En tel maar na, ze hebben 2 dagen om die afstand af te leggen. Deze voortuigen moeten dus niet alleen zuinig zijn, maar ook een behoorlijke snelheid halen. Want de afstand binnen de 20 uur afgelegd worden, er mag 's nachts namelijk niet gereden worden omdat lichten op de deelnemende voertuigen nog niet verplicht zijn.
Het huidige record is 3836 km voor de de prototype klasse.
Bij de Urban-Concept wagens ligt het op 557 kilometer, dit zijn wagens die moeten voldoen aan de wetgeving voor voertuigen die in het verkeer worden toegelaten.
Daarnaast is het fout om te denken dat zonnencellen niet werken op dagen dat er geen zon schijnt, want deze cellen hebben enkel licht nodig, geen directe zon. Op een koude winternacht met volle maan,
|
ik heb amorfe panelen diehoegenaamd zelfs met diffuus zonlicht rendement geven en heb door het indirect zonlicht inklusief de 300Watt verstraler die de kerk verlicht nog altijd geen zelfs miezerig piekje gezien op mijn zonnepaneel, de opbrengst staat zelfs online je mag het gerust controleren