Ik stak vanmorgen mijn computer aan, overliep zoals altijd de nieuwssites en zag dat Bart Tommelein een voorstel had om tussen middernacht en zes uur ’s morgens een alcoholverbod in te voeren in alle nachtwinkels. Het deed me spontaan terugdenken aan die, volgens Jean-Marie Dedecker, historische avond op de gemeenteraad van oktober 2011 in Oostende. Toen werden nachtwinkels een verbod opgelegd om na middernacht geen alcoholische dranken meer te verkopen van meer dan 5,5%. Er werd ook een muziekstopuur ingevoerd in alle horecazaken in heel Oostende. Dat alles met de steun van Open VLD.
Vanmorgen hoorde ik Bart in De Ochtend op Radio 1 over zijn voorstel. Hij deed toch wel een paar zeer straffe uitspraken. Zo stelde hij dat jongeren die na middernacht goedkoop alcohol kopen in een nachtwinkel amok maken in horecazaken of op straat. Wel Bart, ik moet een bekentenis doen. Ik heb ook al na middernacht alcohol gekocht in een nachtwinkel. Beter zelfs. Ik heb ze ook opgedronken. Niet in een café, maar wel op strand. Sorry dat het misschien niet in je electoraal kraam past, maar ik heb geen amok gemaakt. We hebben de fles zelfs zorgvuldig gesorteerd. Ben ik nu nog steeds een slechte jongen Bart? Ik denk het niet.
De liberalen, die staan voor vrijheid, gaan dus bepalen waar ik mag samen zijn met mijn vrienden en iets mag drinken. Wat is het volgende? Het doet me toch een beetje terug denken aan een zwarte & stinkende vlek in onze geschiedenis. Wij willen op strand drinken. Niet omdat we dan ongezien drugs kunnen consumeren. Wel omdat het gezellig is. Ga je ons dat, naast dat we niet meer kunnen uitgaan tot wanneer we willen, ook al afpakken? Verloochen je eigen idealen toch niet zo!
Het argument dat nachtwinkels oneerlijke concurrentie zijn voor de cafés houdt volgens mij ook geen steek. Ik zit trouwens ook nog altijd op café in de Langestraat. Ondanks dat het stadsbestuur er een zeer repressieve politieaanpak hanteert, kan ik het er mezelf toch nog gezellig maken. En mensen die alcohol van nachtwinkels mee naar binnensmokkelen zijn volgens mij sowieso al een minderheid. Cafébazen zouden in de mate van het mogelijke ook kunnen controleren. Beginnend met vooraan hun café een bordje te hangen waarop staat dat dranken van buitenaf niet toegelaten zijn.
De bevolking is ook niet blind. Zoals eerder vermeld heb je onlangs met de volledige Oostendse meerderheid(uitgezonderd Shaireen Aftab, die tegen haar partij sp.a inging) een muziekstopuur goedgekeurd. Ik zal mezelf eerst eens verduidelijken voordat je me weer aanvalt. Er is een proefperiode van 3 maanden goedgekeurd geweest voor een muziekstopuur om 5 u ’s nachts in alle Oostendse horecazaken. Deze proefperiode is ingegaan in november 2011. Nadien moest die geëvalueerd worden. Ondertussen zegt burgemeester Vandecasteele dat de proefperiode verlengd is tot eind dit jaar. Hiermee heb je natuurlijk tegen de schenen van je vrienden van de horeca geschopt. Daarom ga je maar nationaal een voorstel tot verbod van verkoop van alle alcoholische dranken door nachtwinkels gaan indienen. Ik vind dit een beetje veel weg hebben van verkiezingspraat.
Dergelijk verbod vind ik dus geen goed idee. Integendeel. Dat er een oneerlijke concurrentie bestaat tussen nachtwinkels en cafés is volgens mij uit de lucht gegrepen. Er zal concurrentie zijn, maar die blijft volgens mij toch miniem. Het zal ook de overlast in onze uitgaansbuurten niet terugdringen. Je wekt met dergelijke voorstellen volgens mij enkel maar een extra onveiligheidsgevoel. De problemen die er zijn in de uitgaansbuurten moeten we niet gaan ontkennen, maar we moeten ze ook niet gaan uitvergroten. Geef jongeren de vrijheid terug die ze verdienen bij het uitgaan!
Meer info:
Rémy Bonny
Afgevaardigde Jong Groen in Politieke Raad Groen
Bron:
politics.be