Los bericht bekijken
Oud 24 mei 2012, 13:44   #498
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Nogmaals, daar heb jij niet over te beslissen. Maar indien iemand zoals jij zo fel tekeer gaat tegen een bepaalde religie, terwijl hij ten onrechte een andere religie als "slachtoffer" afschildert, dan mag je een repliek verwachten.
Jouw sneer naar "orthodoxe joden", daar ga ik niet eens op antwoorden omdat het er vingerdik opligt wat jouw bedoeling is. Je bent een antwoord niet waard.
Soms begrijp ik niet waar uw verstand zit.

Ik ben aan het discussiëren met iemand die suggereert dat het partij kiezen van de Nederlands Limburgers voor de Belgen niet veel met godsdienst te maken heeft. Ik beweer van mijn kant dat de poster dan toch niet op de hoogte is van het calvinistisch optreden in deze gebieden toen deze werden ingelijfd bij de republiek. Ik haal dan ettelijke voorbeelden aan van dit calvinistisch optreden en vervolgens komt u als een wildeman oreren dat de calvinisten geen brandstapels hadden. Wat heeft dat nu in godsnaam met de discussie te maken?!

Wat mijn refereren betreft naar de ultra-orthodoxe joden. De calvinisten hadden veel weg van het optreden van die ultraorthodoxe joden die andersdenkende joden het leven zuur maken (*). Want de katholieken het leven zuur paken, d�*t deden de calvinisten.

(*)
Een Israëlische politieagent werd gisteren gewond afgevoerd nadat hij met stenen was bekogeld door ultraorthodoxe Joden. In de stad Beit Shemesh bij Jeruzalem voeren de haredim een harde strijd om het behoud van de waarschuwingsborden die vrouwen aanmanen door te lopen en niet te blijven rondhangen. Elke keer als de politie de borden weghaalt, plaatsen de haredim ze opnieuw. Zo'n driehonderd woedende ultraorthodoxen zijn gisteren met stenen achter de politie aangegaan. De dag tevoren moest een cameraploeg het ontgelden toen ze beelden in de wijk kwam nemen.

De ultraorthodoxe Joden, die in Israël jarenlang schouderophalend werden bejegend, krijgen de laatste tijd steeds vaker kritiek omdat ze hun strenge regels ook aan buitenstaanders willen opleggen. Een reportage op een van de nationale televisiezenders afgelopen vrijdag, heeft een golf van protest teweeggebracht. Ze vertelt de ervaringen van de achtjarige Na'ama Margolese, een schoolmeisje dat de straat in Beit Shemesh niet meer durft over te steken, nadat ze is bespuugd door een ultraorthodoxe Jood.

‘Ik ben bang', riep ze uit in de reportage. Ze stond op de hoek van de straat tegenover haar school waar zij en haar vriendinnetjes blijkbaar wel vaker werden beschimpt. De haredim hadden aanstoot genomen aan de kleding van het meisje, omdat die niet voldeed aan de strenge regels van de gemeenschap. Na'ama, zelf orthodox opgevoed, droeg op dat moment een bloes met lange mouwen, een rok tot over de knieën en een sjaaltje op het hoofd om haar haren te bedekken.

De televisiebeelden hebben een schok teweeggebracht in Israël. Na'ama lijkt wel een symbool te worden van de onverdraagzaamheid van de haredim. Een dag na de uitzending veroordeelde premier Benjamin Netanyahu ‘het religieuze geweld tegen vrouwen in het openbaar', en gisteren kondigde het gemeentebestuur van Beit Shemesh aan dat het vierhonderd camera's in de wijken zal installeren waar klachten over intimidatie of spugen zijn ingediend.

Maar de onvrede sluimert al langer. Zo herinneren critici zich het verhaal van Tania Rosenblit, die begin december het nieuws haalde toen ze zich op een lijnbus de woede van enkele haredim op de hals had gehaald, omdat ze had geweigerd op de achterbank te gaan zitten. De ultraorthodoxe Joden pleiten voor gesegregeerd openbaar vervoer en proberen soms op de bussen die door hun wijken rijden, van hun wil de wet te maken. Kort tevoren hadden studenten van het Chai Roi-instituut, in de nederzetting Eli, forfait gegeven voor een lezing van de directeur van het onderzoeks- en informatiecentrum van het Israëlisch parlement. Ze eisten dat Shirley Avrami vervangen werd door een man.

Koningen

De ultraorthodoxe Joden gebruiken dezelfde argumentatie als sommige conservatieve moslims, die vrouwen omschrijven als zoete snoepjes die beschermd moeten worden tegen vliegen, om vrouwen in het openbaar leven te discrimineren. ‘Voor ons zijn vrouwen de koningen in de groep', zei rabbijn Shimon Shasi in de Jeruzalem Post. ‘Niet iedereen mag in contact komen met de koning, dat is onze religieuze manier om een vrouw te eren.'

Die visie staat haaks op het Israël dat de pioniers hebben opgebouwd. Het waren flinke meisjes en jongens die gemeenschappelijk werden opgevoed en samen in de kibboets werkten. In het seculiere Israël hebben de vrouwen ondertussen hun plaats op alle niveaus ingenomen. Vele Israëli's zijn ongerust over de invloed van de haredim. In een analysestuk wijst de Jeruzalem Post erop dat de Israëlische regeringen zich veel te lang hebben blindgestaard op de externe problemen van het land en daardoor de kloof tussen het religieus absolutisme en de democratische vrijheid niet hebben gezien.

Rechten en plichten

Het feit dat de ultraorthodoxen bovendien niet dezelfde plichten hebben als de andere inwoners van Israël, wordt stilaan door steeds meer mensen als een probleem ervaren. De haredim moeten niet in het leger, terwijl de andere jongeren een legerdienst van twee tot drie jaar moeten vervullen. Veel ultraorthodoxe Joden wijden al hun tijd aan het bestuderen van de religieuze teksten en zijn voor hun levensonderhoud afhankelijk van overheidsuitkeringen.

Het zijn praktijken die sinds het ontstaan van Israël met de mantel der liefde werden bedekt, maar die nu worden aangehaald in debatten over de rol van de haredim in de samenleving. De extrapolatie waarin het bureau voor de statistiek enkele weken geleden voorspelde dat binnen vijftig jaar één op de drie Israëli's tot de ultraorthodoxe gemeenschap zal behoren, zal ertoe bijdragen dat de seculiere Joden met argwaan naar de groeiende groep haredim kijken.

Het wordt tijd dat de Israëli's die een seculiere staat belangrijk vinden, beseffen dat ze hun discipline moeten opleggen aan die gelovigen die de autoriteit van de rabbijn belangrijker vinden, schrijft de Jeruzalem Post.

En dat soort mensen, deze joden, doen me dan alweer denken aan de calvinisten, die andere mensen verplichtten gereformeerd te worden, anders geen job, geen kerk, geen centen, verbanning, enz. Maw, fanatieke en onverdaagzame, gelovigen die alleen maar gezorgd hebben voor een boel ellende. En de ultra-orthodoxe joden zorgen steeds meer voor een hoop ellende!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 mei 2012 om 13:49.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden