Los bericht bekijken
Oud 26 mei 2012, 21:25   #100
RodeLantaarn
Minister

RodeLantaarn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Dat beweert ook niemand.
Ik hoor weinig anders van liberale medemensen, die liever geen rekening houden met het feit dat kapitaalsaccumulatie leidt tot macht. Vrijheid zoals zij het willen zien houdt geen rekening daarmee.

Citaat:
Wat zie jij als parasitisme van de privé op de maatschappij?
De financiële crisis om te beginnen. Maar meer algemeen profiteert de kapitalist van de vruchten van de arbeid van de arbeider, die zelf de "vrije" keuze heeft tussen creperen (in het geval van het voor hen gewenste ontbreken van sociale zekerheid) en zich tot loonslaaf maken.

Citaat:
Niemand beweert dat de afwezigheid van de Staat problemen automatisch oplost, maar bon. Doe maar, ik wil dat wel eens lezen.
Ook zonder staat zullen de gelijkaardige problemen bliijven bestaan. Het zullen gewoon anderen, en meer zijn die elkaar dwingen. Ik kan het artikel helaas niet gratis vinden, ik kan het je wel doorzenden via email als je wilt. Anders heb ik nog dit: http://www.princeton.edu/~pcglobal/c...isse_paper.pdf

Citaat:
Macht bestaat wel. Maar het is in veel gevallen niet legitiem. En de overheid doet alsof het dat wel is, terwijl het bij hen één van de duidelijkste voorbeelden van illegitieme macht is.
Of men die macht al dan niet legitiem noemt, doet er weinig toe. Een M-16 in je gezicht maakt het weinig uit of je het een bruikbaar wapen vindt of niet.

Citaat:
Ik vind het autoritaristisch discours zeer idioot omdat men alle moraliteit opzij schuift wegens conditionering en een vals veiligheidsgevoel. Ik ben ervan overtuigd dat U, tenzij U een sociaal Darwinist bent, duidelijk weet dat het immoreel is anderen te dwingen onder dreiging van geweld. Toch verdedigt U de Staat, het anti-sociale dwangmatige gedrocht dat ons dwingt te volgen. Vindt U dat het doel de middelen heiligt (er even van uitgaand dat het doel van de Staat rechtvaardigheid zou zijn, wat een lachwekkend idee is)?

Ik ben geen sociaal Darwinist. Ik nodig u enkel uit om te gaan kijken naar landen waar de staat geen monopolie op geweld heeft, en hoe vredevol, menselijk en "moreel gerechtvaardigd" men daar anderen "overtuigt". Tip: Honduras, El Salvador, Congo, Somalië, enz. Daar heeft men geen "vals veiligheidsgevoel", daar is gewoon geen veiligheid. Nogmaals, van belang is wie de staat controleert. Elites of het volk? Tevens hoe die is opgebouwd, en binnen welk legaal raamwerk deze kan en mag opereren. Meest van belang is daarbij de vorm van hoe men het volk laat regeren. In mijn opinie gebeurt dat best bottom-up, participatief.

Laatst gewijzigd door RodeLantaarn : 26 mei 2012 om 21:30.
RodeLantaarn is offline   Met citaat antwoorden