Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V
Ik weet niet of je de discussie nog aan het volgen bent...
... maar belastingen worden niet in een pot gestoken om nooit meer uitgegeven te worden.
Het verschil tussen zwart geld en wit geld is niet dat zwart geld meer kan rondgaan. Het verschil is dat diegenen die de deal sluiten het geld zélf kunnen laten rondgaan, dat het volledig plutocratisch rondgaat, niet democratisch.
|
Dat is niet juist hoor: het verschil is dat de privé per definitie van privé rendabel moet werken. Dus alles wat de privé doet is rendable, en al het geld zwart of officieel die ronddraait in de privé is geld die ander geld voortbrengt.
Daarentegen is het geld die de overheid opslokt en herverdeelt eerder een zwart gat, en eentje waar er NOOIT gekeken wordt naar rendement...
Ik geef een voorbeeld:
waarom zou je geld geven aan Cultuur ? Wat brengt dat op voor het BNP ?
waarom zou je geld geven aan Kerk ? wat brengt dat bij aan het BNP ?
waarom zou je geld geven aan ambtenaren in pensioen, als ze toch dat geld gewoon op een spaarrekening parkeren aan 1% ? Dat zijn dus duidelijk niet de mensen die investeren in de economie en proberen 5-20% rendement op investering te halen ??
waarom zou je geld geven aan rusthuizen die met overgeregelmenteerde uitgaven zitten, en daardoor 50% duurder zijn dan de privérusthuizen. Je kunt beter al de rusthuizen privatiseren en daardoor die 50% kosten besparen ...
waarom zou je geld geven aan bosbouw en recreatieve domeine. Je kunt beter al die domeinen doo rmaatschappijen laten exploiteren die er biomassa op kweken. Je zult du sook een bos hebben, maar eentje die om de haverklap onderhouden wordt, omgelegd wordt voor de biomassa en heraangeplant wordt ?
etc... Zie dat is het verschil tussen geld in de privé en bij de overheid laten slingeren. EN de discussie gaat niet zozeer of er zwart en inciviek gedrag is die leidt tot een overheidstekort; De discussie komt hier nu op het punt van, worden we daar nu beter van als we het zwart geld proberen uit te roeien ?
Volgens mij niet. VOlgens mij draait een zwarte euro veel keer meer rond dan een officiele euro.