Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon
Klopt. De meeste bediendenjobs de dag van vandaag zijn dan ook nog eens accountmanagers(klantendienst) en pure administratie waar je zonder interimbureau niet eens aan kan beginnen.
Verpleegkundigen, thuishulp, poetsvrouwen en verzorgenden. Ja, maar daar moet je dan wel weer voor zijn en op poetsvrouwen wordt sowieso neergekeken.
De topfuncties blijven een onbereikbare droom. Hoger afgestudeerden beginnen bijna altijd in een lagere job. Dan vraag ik mij echt af waarom je al die kennis opdoet, om ze dan de eerste jaren toch niet te gebruiken. Die kennis vervaagt sowieso. Jongeren krijgen in de meeste gevallen alleen maar een tijdelijk contract.
KMO's worden doodgeknepen, multinationals betalen geen belastingen en kunnen de vestiging hier van vandaag op morgen sluiten en er ééntje in Polen uit de grond stampen.
De situatie is veel beroerder dan men laat uitschijnen. Nu de besparingen keiharde realiteit worden, is het gedaan met de folliekes dat de RVA de helft van het loon betaald. Gedaan met hypotheekleningen in aftrek te brengen. Gedaan met de luchtbeleconomie België.
|
Klopt grotendeels wel hoor.
Al zijn er m.i. meer dan voldoende jobs voor iedereen.
Ding is dat allicht niet iedereen zich kan vinden in het gezochte profiel en mensen meer gehoopt hadden dan een gewone bediendenjob waarbij ze schakel zijn in een groter radar en weinig groeimogelijkheden hebben, tenzij ze zeer goed zijn in de ratrace, tegen een loontje van say what, 1800 �* 2000 bruto naargelang diploma?
Verder zijn het inderdaad thuishulpen, verzorgenden, poetsvrouwen en verpleegkundigen, ... alsook de consultants natuurlijk en de HR'ers die momenteel veelgevraagd zijn, als ik daar zowat een goed zicht op heb.

Met bewakingspersoneel is het niet anders... Ook in de sales zoekt men uiteraard nog commercieel gerichte mensen. ICT blijft denk ik ook de kroon spannen.
Ik kan me voorstellen dat hierboven voor de meeste mensen geen droomjob staat opgenoemd. Maar ik denk dat er veel mensen zijn die niet willen aanvaarden dat ze door hun studies of capaciteiten of misschien een gebrek aan kansen en mogelijkheden het nu eenmaal moeten doen met hetgeen er is, of zelf iets opstarten en op die manier toch hun droomjob creëren.
De meesten stoppen echter al teleurgesteld hun zoektocht van zodra ze de vacatures zien vrees ik ...
Maar je kan natuurlijk niet verwachten dat je zonder diploma meteen rechter mag worden en 3000 euro netto (fictief bedrag, ik heb geen flauw benul van de werkelijke inkomsten van deze beroepsgroep) kan binnenrijven per maand.
Het spreekt overigens vrij hard voor zich lijkt me dat als je niet eens deftig Nederlands kan, het zeer moeilijk zal zijn om zelfs nog maar één van bovenstaande jobs uit te voeren.
De taal weigeren te spreken, mag dan ook gezien worden als werkweigering wat mij betreft.
Ook weet men, dat veel kinderen maken onverenigbaar is met het beroepsleven... Hetzelfde geldt voor het dragen van de hoofddoek, men weet dat dit moeilijk verenigbaar is met de normen van vele bv. winkelketens en bedrijven die voor verdraagzaamheid zijn... Bijgevolg kan men ook deze handelingen zien als een weigering tot werk, volgens mij.