Los bericht bekijken
Oud 2 juni 2012, 22:56   #162
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Bedankt! Erg interessant! Ik zou er ook heel graag terecht willen kunnen omdat deze organisatie zeer relevant is voor mijn studies. Met die studies zou ik wel in beleid moeten kunnen terecht komen. Theoretisch... ik ken mensen met manama die terechtkomen in functies waarvoor een diploma secundair onderwijs volstaat.
De overheid werkt met vaste criteria: A niveau job ; licentiaats diploma. B niveau: graduaat diploma. Etc. Maar je kan er alleen terecht komen als de vacature effectief bestaat en via selor ingevuld raakt. Een open sollicitatie bestaat niet.

Citaat:
Betaalt de privé zoveel meer dan de overheid?
Aanvankelijk, bij een starter job zal het niet ver uit elkaar liggen. Maar als ik de vaste schalen bij de overheid neem en kijk naar wat ik momenteel zou verdienen als ik gebleven was, dan heb ik al de helft meer, een pak meer voordelen en een auto.

Citaat:
Ik wil mijn master wel nog behalen... Maar je post ivm ambtenaren en statuten is wel een eye-opener. Ik had er niet meer bij stilgestaan dat je langs die weg ook via de examens aldaar in een "A"-graad terecht kan komen! Toch zeker iets om te overwegen en waardoor ik best eens grondig nadenk. Tegenwoordig zie ik het zelfs niet meer zitten om een motivatiebrief + CV (template dat ze opstellen) door te mailen en mijn (ac.) bach diploma vanonder het stof te gaan zoeken (moet je ook direct inscannen en opsturen), omdat er volgens mij honderden kandidaten zijn en de jobomschrijving en vereisten zeker niet licht zijn...
Ik heb op het Riziv aan beide kanten gestaan; gesolliciteerd en aangenomen , en zelf ook eens een sollicitatie afgenomen. Dat laatste begon ermee dat we via selor een preselectie van 50 cv's kregen waaruit we een stuk of 5-10 gingen inviteren. Puur natte vinger werk. Je krijgt gewoon dat blaadje papier en we keken naar persoonlijke karakteristieke (leeftijd) , vrouw-man evenwicht op de afdeling, professioneel verleden (hebben ze al ergens gewerkt, is het een eager rookie, welk diploma, en van waar), etc. Dat is een geanonimiseerd CV trouwens.

Uiteindelijk op het gesprek waren we enkel geïnteresseerd in een leuke collega erbij te hebben. Dat was ook zo op mijn sollicitatie. Het klikte, en een anderhalf uur later had ik al telefoon van selor om te vragen wanneer ik kon beginnen.

Citaat:
Al wil en kan ik zelf gerust meer werken, ik kan ermee leven dat mijn collega's een 9-to-5 mentaliteit hebben. Vooral omdat ik dan (hopelijk) zelf meer groeikansen heb.
Da's wel waar. Iemand die zich wil bewijzen en ervoor gaat die krijgt wel kansen. Maar ze hebben er wel een handje van weg om dat dan 'werkgroepcoordinator' of 'competentiedomeinverantwoordelijke' te noemen, en het nooit te reflecteren in je salaris.

Daartegenover heb je dan degene die een eenvoudig taalexamen afleggen, de tweetaligheidspremie krijgen, maar dan vertikken enig werk te doen in die taal omdat ze op de andere taalrol ingeschreven zijn. Of diegene die een vorming volgen omdat je daar dan ook premies voor krijgt, maar er niks mee doen, laat staan iets meer doen dan fysisch aanwezig zijn op die opleiding.

Het grofste vond ik diegene die bloed gingen geven, alleen 'omdat ze dan een dag verlof krijgen'. Ik zal even uitwijden: Het rode kruis organiseert 2 x per jaar ter plaatse een bloedinzameling. Oorspronkelijk mochten diegene die bloed gegeven hadden erna naar huis, om te bekomen. Ofzo. Maar toen kwam protest van diegen die in de late namiddag pas konden geven; ze konden begot maar een anderhalf uur vroeger naar huis, in plaats van die gelukzakken die om 10.30 al konden beschikken! De vakbond moeide er zich mee, en het resultaat was dat iedereen die bloed gaf, recht had op 1 extra volle dag, te nemen de dag erna. De donaties van ambtenarenbloed zijn aldus skyhigh. Een opportunistische mie op mijn afdeling wees me hierop met veel twinkels in haar ogen, extra verlof, hoera! Op een dag kwam ze echter kwaad terug, want ze was afgewezen wegens te lage bloeddruk. Nog nooit gebeurd. Maar god helpe diegene die in haar weg stond van haar extra dag verlof! Ze had al vanalles gepland! De vakbond werd ingeschakeld zelfs, en een nieuwe regel werd aangekondig; vanaf nu alleen diegene die effectief gegeven hebben, de dag congé. Regel effectief de week erna. De mie had hare dag.

Om maar een idee te geven hoe uitvreterig en 9-5 het wel kan worden.

Citaat:
Maar een carriëre bij het RIZIV of andere overheidsinstellingen zie ik zeker wel zitten.
Geef het zeker een kans. Maar als je na 5 jaar merkt dat je nog steeds hetzelfde aan het doen bent, en er geen verandering in het onmiddelijke verschiet zit, vertrek. Da's de enige raad die ik daarover wil geven. Getuige ervan de duizenden ambtenaren zonder leven in de ogen, zonder ambities, zonder hoop iets te realiseren waar je trots op kunt zijn, zonder veel plezier in hun werk, en zonder andere zorgen dan het maximum verlof en minimum werk gedaan kunt krijgen en je trein /metro van 16u12 halen.

De echte beslissingen en projecten worden op de kabinetten gedaan; en sijpelen door in de administratie die ze maar moet uitvoeren.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden