Los bericht bekijken
Oud 2 juni 2012, 23:35   #204
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Ik vraag mij af:

- wanneer het neologisme België voor het eerst in het Diets/Nederduitsch/Nederlands opduikt in de geschiedenis?
In 1790 was die naam beslist nog niet zo gangbaar, ik citeeer uit:
TRACTAET VAN VEREENINGE, ENDE OPRECHTINGE VAN HET SOUVEREYN CONGRES DER VEREENIGDE NEDERLANDSCHE STAETEN 11/20 januari 1790:
ARTIKEL I. Alle de Provincien vereenigen ende verbinden zigh te zaemen onder de benoeminge van STAETEN DER VEREENIGDE NEDERLANDEN.

- wanneer het woord 'Belgique' voor het eerst opduikt in het Frans ?
In 1790 reeds wel maar ook hier lijkt het een neologisme. Men weet nog niet zo goed raad met de vertaling van het van Belgica af te leiden adjektief:
Traité d’union des Provinces belgiques, du 11 janvier 1790:
“Art. I. Toutes ces provinces s’unissent et se confédèrent sous la dénomination d’Etats-Belgiques-Unis."

Merk op dat dit:
Men had alreede zien te voorschyn comen ende elkanderen opvolgen eene menigte van Edicten, de welke beleedigden de Religie in de verscheyde voorwerpen van haere Zedeleer, haeren Gods-dienst, het gene behoorde aen desselfs Leer-stuck ende in haere Bedienaers; de Reght-stoelen van het Volk wirden omverre geworpen, de Wetten willekeuriglyk verandert ofte verbroke, de Eygendommen, den persoonelyken Vrydom, van den welken de Nederlanders van allen tyden zoo nyd-iverig geweest zyn,

vertaald wordt als:
On avait déj�* vu paraître successivement une foule d’édits qui attaquaient la religion dans les différents objets de sa morale, de son culte, dans ce qui tenait �* ses dogmes, et dans ses ministres. Les tribunaux de la nation furent renversés, les lois changées arbitrairement ou enfreintes ; les propriétés, la liberté personnelle, dont les Belges en tout temps se montrèrent si jaloux, n’étaient plus �* couvert des entreprises inconstitutionnelles.

En ach, denk ik dan, waar is de tijd, toen noemden we ons niet Grootnederlanders maar wat we sinds de Bourgondische Hertogen werkelijk zijn: Nederlanders.

Merk tenslotte op dat dat er toen blijkbaar wél een Nederlandstalige Grondwet was! En hoe lang moesten we daar n�* 1830 nog op wachten?
Toen hadden we echter een konfederale staat.....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 2 juni 2012 om 23:57.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden