Los bericht bekijken
Oud 3 juni 2012, 22:00   #852
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Afgezien van het feit, dat u niet zegt wat u weet, dat zou kunnen dienen als fundament van uw bewering dat het om veronderstellingen, vertelsels, mythes, en fabels zou gaan, doet mij denken dat u (net als ik trouwens) het eigenlijk ook niet weet.

Anderzijds, kan ik niet anders dan concluderen uit uw geschrijf, dat u hoegenaamd niks van het christendom snapt.

Binnen het christendom wordt de schuld van de mens door Christus ingelost, die plaatsvervangend stierf voor iedereen die dat wil geloven. Dat volmaakte offer in liefde gebracht, verlost de mens van zijn schuld tegenover God.

Naar onze leefwereld vertaalt zou je kunnen zeggen dat een rechter (lees: God) verplicht is om je een boete op te leggen als je te snel reed omwille van Zijn rechtvaardigheid. Maar, Hij zegt er onmiddellijk bij dat Hij die boete zelf wil betalen als een vader voor zijn zoon, omdat hij van je houdt. Je mag dat natuurlijk weigeren (...te geloven...) en het toch zelf betalen.

Dat kun je maar bezwaarlijk een "middel om mensen in toom te houden" noemen, vind ik. Of een opzettelijk beladen met schuldgevoel....?

Integendeel, raak je juist van je schuldgevoel verlost, door dat die schuld door Christus met liefde voor je werd betaald. Tenminste, voor wie dit wil geloven.

Paulus.
Neen 't Is alleen maar pure chantage door verder angst in te boezemen.

Da's zowat van dezelfde orde als de maffia die je komt te zeggen je te zullen beschermen ( en al beschermt heeft )
Al wat je moet doen om van die bescherming te blijven genieten is geregeld wat geld onder tafel schuiven
praha is offline   Met citaat antwoorden